mercurysmove

Pierwsze pomiary ruchu Merkurego z sondy znajdującej się na orbicie wokół tej planety ujawniają nowe dane dotyczące składu tego najbliższego Słońcu globu oraz jego interakcji z innymi planetami.

Merkury nie obraca się wokół własnej osi płynnie lecz doświadcza regularnych fluktuacji w prędkości obrotu w cyklu powtarzającym się co 88 dni – czyli w ciągu jednego roku merkuriańskiego. Te oscylacje lub libracje spowodowane są interakcjami planety ze Słońcem. Przyciąganie grawitacyjne Słońca przyspiesza lub zwalnia tempo obrotu Merkurego w zależności gdzie wydłużona planeta znajduje się na swojej eliptycznej orbicie.

1-mercurysmove

Naukowcy mogą wykorzystać pomiary obrotu Merkurego i jego libracji do uzyskania informacji o wnętrzu planety, mówi Alexander Stark, planetolog z Institute of Planetary Research w Berlinie oraz autor artykułu zaakceptowanego do publikacji w czasopiśmie Geophysical Research Letters.

Czytaj dalej: http://www.urania.edu.pl/wiadomosci/jowisz-odpowiedzialny-za-skomplikowany-ruch-merkurego-1799.html