1-thisjune2820

Należąca do Elona Muska firma SpaceX otrzymała w piątek zlecenie od NASA na transportowanie w nadchodzących latach astronautów na pokład Międzynarodowej Stacji Kosmicznej (ISS), co pozwoli na przywrócenie Ameryce własnego dostępu do przestrzeni kosmicznej.

Opublikowanie tej informacji to formalny krok w procesie rozpoczętym kilka miesięcy temu, kiedy to NASA zezwoliła Boeingowi na wysyłanie załóg na orbitę przed końcem 2017 roku.

Zarówno Boeing jak i SpaceX otrzymały od NASA miliardy dolarów przeznaczonych na przywrócenie Ameryce własnego dostępu do ISS, po tym jak program wahadłowców kosmicznych zakończono w 2011 roku.

dragonv2musk1.png

Informacje o przekazaniu 4.2 mld dolarów dla Boeinga oraz 2.6 mld dolarów dla SpaceX opublikowano we wrześniu 2014 roku.

W styczniu Boeing ogłosił, że jako pierwszy wyśle misję załogową na pokładzie kapsuły CST-100 Starliner przed końcem 2017 roku.

W piątek jednak NASA w swoim komunikacie stwierdziła, że „decyzja o tym, która z firm pierwsza wykona lot załogowy na ISS zostanie podjęta w późniejszym terminie.”

SpaceX realizuje już loty transportowe do ISS i pracuje aktualnie nad załogową wersją kapsuły Dragon, w której podróżować będą astronauci.

„Firma Boeing z Houston otrzymała swoje pierwsze zamówienie na loty załogowe w maju br.”

cst100_hero_lrg_1280x720-Copy.jpg

Kathy Lueders, menedżer programu lotów załogowych w NASA powiedziała, że „istotnym jest, abyśmy mieli dwie niezależne, komercyjne możliwości wysyłania astronautów oraz sprzętu na pokład ISS tak długo, jak będzie ona istniała.”

Według planów ISS będzie pracowała co najmniej do 2024 roku.

Od momentu zakończenia programu wahadłowców w 2011 roku, astronauci z całego świata korzystają z rosyjskich kapsuł załogowych Sojuz, aby dostać się na pokład ISS. Wysłanie każdego astronauty aktualnie kosztuje ok. 70 mln dolarów.

„Zgoda na wykonanie pierwszego lotu załogowego kapsułą Dragon stanowi krok milowy komercyjnego programu załogowego i jest źródłem dumy dla całego zespołu SpaceX,” powiedziała Gwynne Shotwell, prezes  i COO w SpaceX.

„Gdy załogowa wersja kapsuły Dragon zabierze astronautów na stację kosmiczną w 2017 roku, będą oni podróżowali w najbezpieczniejszym i najbardziej wiarygodnym statku kosmicznym w historii. Jesteśmy dumni, że możemy rozwijać tą technologię dla NASA i całego kraju.”

Źródło: AFP