pia18343-1041

Mimo, że Enceladus i pierścienie Saturna składają się głównie z H2O w formie lodu, wykazują zupełnie odmienne cechy. Drobne cząsteczki pierścieni są zbyt małe, aby utrzymywać wewnętrzne ciepło i nie mają możliwości się ogrzać dlatego pozostają zamrożone i geologicznie martwe. Jednak Enceladus poddawany jest oddziaływaniu grawitacyjnemu, które ogrzewa jego wnętrze do dnia dzisiejszego. To właśnie dzięki temu na jego biegunie południowym obserwujemy słynne dżety wody, które widoczne są na powyższym zdjęciu po nocnej stronie księżyca.

Najnowsze badania zespołu misji Cassini sugerują, że Enceladus (o średnicy zaledwie 504 km) posiada globalny ocean ciekłej wody pod skorupą lodową. To odkrycie znacznie zwiększa zainteresowanie naukowców Enceladusem i chęć zrozumienia roli wody w rozwoju życiu w Układzie Słonecznym.

To zdjęcie nieoświetlonej części księżyca zrobione zostało nieznacznie spod płaszczyzny pierścieni. Zdjęcie zostało wykonane przez kamerę zainstalowaną na pokładzie sondy Cassini 29 lipca 2015 roku z odległości 1 miliona kilometrów od Enceladusa.