UGC 477, Źródło: ESA/Hubble & NASA / Judy Smith

Rewelacyjne zdjęcie wykonane za pomocą Kosmicznego Teleskopu Hubble’a przedstawia galaktykę UGC 477 znajdującą się ponad 110 milionów lat świetlnych od Drogi Mlecznej w Gwiazdozbiorze Ryb (Pisces).

UGC 477 to galaktyka o niskiej jasności powierzchni (LSB). Po raz pierwszy zaproponowane w 1976 roku istnienie galaktyk LSB zostało potwierdzone w 1986 roku  gdy odkryto galaktykę Malin 1. Galaktyki LSB takie jak UGC 477 są dużo bardziej rozproszone niż galaktyki takie jak Galaktyka w Andromedzie czy Droga Mleczna. Przy jasności powierzchni nawet 250 razy słabszej od nocnego nieba, tego typu galaktyki są niesamowicie trudne do dostrzeżenia.

Większość materii tworzącej galaktyki LSB to gaz wodorowy, a nie gwiazdy. W przeciwieństwie do normalnych galaktyk spiralnych w centrum galaktyk LSB nie ma dużej ilości gwiazd. Astronomowie podejrzewają, że jest tak ponieważ galaktyki LSB znajdowane są z dala od jakichkolwiek innych galaktyk, przez co doświadczają dużo mniej oddziaływań ze strony innych obiektów, które mogłyby prowadzić do zintensyfikowania procesów gwiazdotwórczych w ich wnętrzach.

W galaktykach LSB takich jak UGC 477 dominuje ciemna materia, dzięki czemu są to doskonałe obiekty do badania tej tajemniczej materii. Niemniej jednak ze względu na niewielką liczbę galaktyk LSB obserwowanych w przeglądach galaktyk -ze względu na ich niską jasność – naukowcy dopiero niedawno dowiedzieli się jak cenne naukowo są te obiekty.

Źródło: ESA/Hubble & NASA / J. Smith