pia20503-1041

Chmury Saturna to czyste piękno, to idealna reprezentacja całego działu fizyki zwanego dynamiką płynów. To dziedzina zajmująca się ruchem gazów i cieczy.

Brak stąłej powierzchni planety w przypadku Saturna (w przeciwieństwie do Merkurego, Wenus, Ziemi i Marsa) oznacza, że jego atmosfera swobodnie może płynąć wokół planety praktycznie bez jakichkolwiek przeszkód. To jeden z czynników prowadzących do powstania charakterystycznych dla Saturna pasów i stref w atmosferze. Wiatry wiejące w pasach wieją z prędkościami innymi niż wiatry w przylegających do nich strefach – prowadzi to do powstawania wirów na granicy między pasem a strefą.  Dynamiczne procesy konwekcyjne prowadzą czasami do powstawania tam burz i fal.

Najbardziej wewnętrzne pierścienie Saturna widoczne są na dole i w górnym lewym rogu kadru.

Ujęcie wycentrowane jest na 25 stopniach północnej szerokości geograficznej na Saturnie. Zdjęcie wykonano za pomocą kamery szerokokątnej zainstalowanej na pokładzie sondy Cassini 20. lipca 2016 roku przy wykorzystaniu filtra, który przepuszcza promieniowanie w bliskiej podczerwieni wyśrodkowane na długości fali 728 nm.

Zdjęcie wykonane z odległości ok. 1.21 milionów kilometrów od Saturna przy kącie fazowym 6 stopni. Skala zdjęcia to 72 km/piksel.

Źródło: NASA/JPL-Caltech/Space Science Institute