Wysokie wymagania obejmujące zasilanie, ochronę przed polem magnetycznym, elektrycznym i silnym promieniowaniem, jak i surowe przepisy dotyczące ochrony planetarnej były kluczowymi elementami, z którymi naukowcy musieli sobie poradzić, aby przejść w etap budowy sondy Jupiter Icy Moons Explorer, w skrócie Juice.

Sonda Juice, które start zaplanowano na 2022, a dotarcie do układu Jowisza na 2029 rok, spędzi trzy i pół roku na badaniu burzliwej atmosfery gazowego olbrzyma, jego magnetosfery oraz jego delikatnych pierścieni i księżyców.

Zadaniem sondy będzie badanie dużych lodowych księżyców: Ganimedesa, Europy i Kallisto, z których każdy najprawdopodobniej posiada ocean ciekłej wody pod lodową skorupą.

Kulminacją misji będzie dedykowany, trwający osiem miesięcy etap badania Ganimedesa – po raz pierwszy wysłana z Ziemi sonda wejdzie na orbitę wokół księżyca planety innej niż Ziemia.

Juice zostanie wyposażony w 10 najnowszych instrumentów: kamery, radar zaglądający pod lód, wysokościomierz, eksperymenty radiowe i czujniki do monitorowania pola magnetycznego i naładowanych cząstek obecnych w układzie Jowisza.

Aby się upewnić, że sonda będzie w stanie sprostać oczekiwaniom naukowców w wymagającym środowisku, konstrukcja sondy musi spełniać najsurowsze wymagania.

Na początku tego miesiąca projekt misji osiągnął jeden z ważniejszych punktów milowych – ustalono wstępny projekt sondy i jej łączy z instrumentami naukowymi i stacjami naziemnymi. Teraz możliwe będzie zbudowanie prototypu sondy, który przeznaczony zostanie do testów.

Przegląd potwierdził także, że ważąca 5,3 tony sonda będzie pasowała do rakiety Ariane 5.

Pracująca w zewnętrznym Układzie Słonecznym, z dala od Słońca, oznacza, że sonda będzie wymagała dużych paneli słonecznych: dwa skrzydła składające się z 5 paneli każde o łącznej powierzchni prawie 100 metrów kwadratowych będą zapewniały pod koniec misji 820 W mocy.

Po wyniesieniu w przestrzeń kosmiczną sonda Juice wykorzysta pięć asyst grawitacyjnych: jedną w pobliżu Marsa, jedną w pobliżu Wenus i trzy w pobliżu Ziemi, zanim rozpocznie swój lot w kierunku Jowisza. Panele słoneczne będą musiały się zmierzyć z szerokim zakresem temperatur, unikając uszkodzenia np. podczas przelotu w pobliżu Wenus poprzez odpowiednie nachylenie paneli.

Główny silnik sondy zostanie wykorzystany do wejścia na orbitę wokół gazowego olbrzyma oraz do wejścia na orbitę wokół Ganimedesa. Dlatego też podczas przeglądu misji szczególny nacisk położono na silnik.

Specjalne elementy pozwolą sondzie wytrzymać kilka lat w ekstremalnie silnym promieniowaniu obecnym w pobliżu Jowisza.

Jednym z kluczowych tematów jest także 'czystość’ elektromagnetyczna sondy. Z uwagi na fakt, że jednym z celów misji jest monitorowanie pola magnetycznego i cząstek elektrycznych w pobliżu Jowisza, ważne jest aby pole elektromagnetyczne generowane przez sondę nie wpływało na pomiary naukowe.

W ramach przeglądu naukowcy upewnili się także, że sonda Juice spełnia wszystkie wymagania ochrony planetarnej i zminimalizowano ryzyko zanieczyszczenia księżyców, szczególnie Europy wirusami i bakteriami przeniesionymi z Ziemi na powierzchni sondy. Misja została zaplanowana w taki sposób, że sonda Juice z pewnością nie zderzy się z Europą w skali setek lat.