Źródło: ESA/Hubble/NASA

Kosmiczny Teleskop Hubble’a znany jest z niesamowitych zdjęć kosmosu. Na pierwszy rzut oka powyższe zdjęcie tygodnia wydaje się jednak wyjątkiem od tej reguły, wszak widać na nim tylko jakieś rozmyte kształty, dużo szumu i losowe barwy – jednak gdy już dowiesz się co przedstawia to zdjęcie zrozumiesz, że także i to zdjęcie jest zachwycające.

Otóż powyższe zdjęcie przedstawia odległą galaktykę – widoczną jako rozmyty dysk w dolnej części kadru po prawej stronie  – która stopniowo na niebie zaczyna chować się za gwiazdą znajdującą się znacznie bliżej nas, wewnątrz Drogi Mlecznej. To zjawisko to po prostu tranzyt. Owa gwiazda to HD 107146 – na zdjęciu znajduje się ona dokładnie w środku kadru.  Światło pochodzące bezpośrednio z samej gwiazdy zostało wycięte, aby można było zobaczyć jej bezpośrednie otoczenie i bliską jej z naszej perspektywy odległą galaktykę. Położenie samej gwiazdy zaznaczono zielonym okręgiem w środku.

Koncentryczny pomarańczowy kształt otaczający HD 107146 to dysk okołogwiezdny – dysk odłamków krążących wokół gwiazdy. W przypadku HD 107146 patrząc z Ziemi widzimy dysk od góry. Z uwagi na fakt, że gwiazda bardzo przypomina nasze Słońce, jest to wyjątkowo interesujący obiekt badań: jej dysk okołogwiezdny może być analogiem pasa planetoid lub Pasa Kuipera z naszego układu planetarnego.

Szczegółowe badanie tego systemu jest możliwe dzięki dużo odleglejszej galaktyce. Ta nietypowa para po raz pierwszy dostrzeżona została w 2004 roku za pomocą kamery ACS zainstalowanej na Hubble’u, a następnie w 2011 roku za pomocą jego spektrografu. Najnowsze zdjęcie przedstawione powyżej przedstawia początek tranzytu gwiazdy HD 107146 na tle galaktyki. Sama galaktyka zostanie całkowicie przesłonięta dopiero w okolicach 2020 roku, jednak już teraz kiedy mamy do czynienia tylko z częściowym zaćmieniem można pokusić się o interesujące badania. Światło biegnące do nas od galaktyki będzie przechodziło przez dysk odłamków otaczający gwiazdę, dzięki czemu badając właściwości owego promieniowania oraz sposób w jaki się one zmieniają będziemy mogli wywnioskować wiele cech samego dysku.

Źródło: NASA Goddard Space Flight Center