Wspomnienie historycznej podróży próbnika Huygens

Ligeia Mare - drugie pod względem wielkości morze na Tytanie przedstawione na zdjęciu zarejestrowanym przez sondę Cassini. Jego rozmiary to 420 x 350 km. Morze wypełnione jest ciekłym metanem. Źródło: NASA/JPL-Caltech/ASI/Cornell

Sonda Cassini-Huygens wystartowała z Przylądka Canaveral na Florydzie 15 października 1997 roku.

Po niemal 13 latach na orbicie wokół Saturna, misja sondy Cassini-Huygens powoli się kończy: aktualnie sonda wykonuje serię przelotów między planetą a jej pierścieniami, które zakończą się dramatycznym wejściem w atmosferę Saturna w dniu 15 września br.

14 stycznia 2005 roku próbnik Huygens, który podróżował do układu Saturna na pokładzie sondy Cassini, wszedł na stałe w kroniki podboju kosmosu opadając na powierzchnię Tytana, największego księżyca Saturna. To była pierwsza w historii próba lądowania na powierzchni ciała znajdującego się w zewnętrznej części Układu Słonecznego.

Od momentu odłączenia się od Cassini, próbnik Huygens przez 21 dni samotnie leciał w kierunku skrytego przez gęste chmury księżyca. Po wejściu w atmosferę Tytana, sonda bezpiecznie wylądowała na zamarzniętej powierzchni.

Próbnik Huygens przesłał za pomocą sondy strumień danych obejmujących unikalny zestaw pomiarów wykonanych na powierzchni księżyca o rozmiarach planety. Dane te są analizowane po dziś dzień.

Powyższy film przypomina wyjątkową podróż próbnika Huygens.

Radek Kosarzycki

Popularyzator astronomii. Kulturalny cham. Od 2015 r. codziennie pisze i mówi o kosmosie na Pulsie Kosmosu. Od 2020 r. pisze o kosmosie także na najlepszym polskim portalu technologicznym Spider's Web.