Na zdjęciu wyraźnie widać dwa koncentryczne pierścienie, w których mogą powstawać właśnie nowe planety. Źródło: ALMA (ESO/NAOJ/NRAO)/ Kudo et al.

Badacze dostrzegli miejsce powstawania planet wokół młodej gwiazdy podobnej do Słońca. Dwa pierścienie pyłu wokół młodej gwiazdy, w odległościach porównywalnych do odległości pasa planetoid i Neptuna od Słońca, wskazują, że obserwujemy powstawanie układu planetarnego podobnego do Układu Słonecznego.

Uznaje się, że Układ Słoneczny powstał z obłoku kosmicznego gazu i pyłu jakieś 4,6 miliarda lat temu. Badając młode układy planetarne powstające wokół innych gwiazd, badacze mają nadzieję dowiedzieć się więcej o procesach powstawania także naszego własnego układu planetarnego.

Tomoyuki Kudo, astronom z National Astronomical Observatory of Japan (NAOJ) wraz ze swoim zespołem obserwował młodą gwiazdę DM Tau za pomocą Atacama Large Milimeter/submilimeter Array (ALMA). Oddalona od nas o 470 lat świetlnych w kierunku gwiazdozbioru Byka, gwiazda DM Tau ma masę równą połowie masy Słońca i ma od trzech do pięciu milionów lat.

„Wcześniejsze obserwacje pasowały do dwóch różnych modeli dysku wokół DM Tau” mówi Kudo. „Jedne badania wskazywały na promień pierścienia porównywalny z promieniem orbity pasa planetoid w Układzie Słonecznym. Drugie wskazywały na rozmiary porównywalne z orbitą Neptuna. Nasze obserwacje przeprowadzone za pomocą ALMA dały nam jasną odpowiedź: obydwa modele są prawidłowe. DM Tau ma dwa pierścienie, po jednym w każdym z tych dwóch miejsc”.

Badacze odkryli jasną plamę w zewnętrznym pierścieniu. Wskazuje ona na zagęszczenie pyłu, które może być miejscem powstawania planety podobnej do Urana lub Neptuna”.

„Szukamy także takich samych szczegółów w wewnętrznym regionie dysku, ponieważ Ziemia powstawała właśnie w takim samym miejscu krążąc wokół młodego Słońca” komentuje Jun Hashimoto, badacz z Centrum Astrobiologii w Japonii. „Rozkład pyłu w wewnętrznym pierścieniu wokół DM Tau dostarczy nam kluczowych informacji o początkach planet podobnych do Ziemi”.

Wizja artystyczna przedstawiająca dysk wokół młodej gwiazdy DM Tau. Źródło: NAOJ

Wyniki obserwacji opublikowano w periodyku Astrophysical Journal w listopadzie 2018 roku i zostały zaprezentowane podczas dorocznego spotkania Astronomical Society of Japan w marcu 2019 roku.

Źródło: NINS