Pluton_Wright_Mons

Naukowcy z zespołu pracującego na danych przesłanych przez sondę New Horizons stworzyli kolorowe zdjęcie w najwyższej jak dotąd jakości przedstawiające jeden z dwóch potencjalnych kriowulkanów zauważonych na powierzchni Plutona podczas przelotu sondy w pobliżu planety karłowatej 14 lipca 2015 roku.

Przy średnicy 150 km i wysokości ok. 4 km ów kriowulkan – nieformalnie nazwany Wright Mons – jest po prostu olbrzymi. Jeżeli faktycznie jest to wulkan lodowy – byłby to największy tego typu obiekt odkryty w zewnętrznej części Układu Słonecznego.

Naukowcy pracujący nad misją zafascynowani są rzadko rozłożonymi płatami czerwonej materii na zdjęciu i zastanawiają się czemu nie ma jej więcej. Ciekawy jest również fakt, że na samym Wright Mons zidentyfikowano tylko jeden krater uderzeniowy, co oznacza, że jego powierzchnia powstała stosunkowo niedawno. A to może oznaczać, że Wright Mons był wulkanicznie aktywny także stosunkowo późno w historii Plutona.

Powyższe zdjęcie złożone zostało ze zdjęć wykonanych przez sondę New Horizons za pomocą Long Range Reconnaissance Imager (LORRI) 14 lipca 2015 roku z odległości ok. 48 000 km i przedstawia szczegóły o rozmiarach min. 450 m. Na to zdjęcie z LORRI nałożono dane barwne zarejestrowane przez Ralph/Multispectral Visible Imaging Camera (MVIC) zebrane ok. 20 minut po zdjęciach wykonanych przez LORRI z odległości 34 000 km i rozdzielczości 650 m/piksel Całe zdjęcie przedstawia obszar o rozmiarach 230 x 230 km.

Źrodło: NASA/JHUAPL/SwRI