LO 95 0313-192

Mimo niepozornego wyglądu, widzina od strony krawędzi galaktyka spiralna przedstawiona po lewej stronie tego zdjęcia wykonanego za pomocą Kosmicznego Teleskopu Hubble’a, jest w rzeczywistości bardzo ciekawa.

Znajdująca się około miliarda lat świetlnych od Ziemi w gwiazdozbiorze Erydanu, ta osobliwa galaktyka znana pod oznaczeniem LO95 0313-192 – charakteryzuje się kształtem bardzo przypominającym naszą galaktykę, Drogę Mleczną.  Tak samo jak ona posiada duże zgrubienie centralne, ramiona pełne jasno świecącego gazu przepasanego ciemnymi włoknami ciemnego pyłu. Towarzysząca jej w prawej części kadru galaktyka znana jest natomiast pod mało romantyczną nazwą [LOY2001] J031549.8-190623.

Dżety, rozbłyski supergorącego gazu poruszającego się z prędkością bliską prędkości światła zazwyczaj kojarzone są z jądrami gigantycznych galaktyk eliptycznych oraz galaktyk, które właśnie przechodzą proces łączenia/zderzenia z inną galaktyką. Jednak – w ramach nieoczekiwanego odkrycia – astronomowie  odkryli, że LO95 0313-192 – mimo, że jest galaktyką spiralną – charakteryzuje się intensywnymi dżetami radiowymi emitowanymi z jej centrum. Galaktyka ma ponadto dwa inne regiony, które także silnie emitują promieniowanie radiowe w tym zakresie widma – co sprawia, że to jeszcze rzadszy przypadek.

Odkrycie tych gigantycznych dżetów w 2003 roku, niewidocznych na powyższym zdjęciu spowodowało w ostatnich latach odkrycie kolejnych trzech galaktyk spiralnych, w których także dostrzeżono dżety radiowe. Rosnąca klasa nietypowych galaktyk spiralnych wciąż rośnie i wciąż każe zadawać nowe pytania o pochodzenie tych dżetów.

Źródło: ESA/Hubble & NASA, Judy Smith