NGC 24

Powyższe zdjęcie przedstawia połyskujący dysk spiralnej galaktyki znajdujący się około 25 milionów lat świetlnych od Ziemi w kierunku Gwiazdozbioru Rzeźbiarza. Galaktyka znana jako NGC 24 zotała odkryta przez brytyjskiego astronoma Williama Herschela w 1785 i mierzy 40 000 lat świetlnych.

Zdjęcie zostało wykonane za pomocą Kosmicznego Teleskopu Hubble’a i jego kamery ACS (Advanced Camera for Surveys). Na zdjęciu można dostrzec niebieskie punkty (młode gwiazdy), ciemne pasma (pył kosmiczny) i czerwone bańki (gaz wodorowy). Przy zewnętrznej krawędzi galaktyki można także dostrzec liczne inne galaktyki tła.
Jednak na tym zdjęciu jest więcej, niż się może wydawać. Astronomowie podejrzewają, że galaktyki spiralne takie jak NGC 24 i Droga Mleczna otoczone są rozległym halo ciemnej materii. Ciemna materia to tajemnicza, niewidzialna substancja, której istnienie możemy dostrzec poprzez jej grawitacyjne oddziaływanie na materię barionową. W przypadku NGC 24 naukowcy uważają, że ciemna materia odpowiada za 80% masy całej galaktyki.

Źródło zdjęcia: NASA/ESA