Źródło: Michael S. Helfenbein

Astronomowie z Yale na nowo spojrzeli na pobliski układ Alfa Centauri i opracowali nowe sposoby poszukiwania planet przyjaznych dla życia w tym układzie.

Według badań przeprowadzonych przez prof. Debrę Fischer i jej doktorantkę Lily Zhao w układzie Alfa Centauri mogą istnieć małe planety podobne do Ziemi, których jak dotąd nie zauważono. Jednocześnie badania wykluczają możliwość istnienia w tym układzie kilku większych planet, które pojawiały się w poprzednich modelach.

„Wszechświat mówi nam, że najpowszechniejsze są małe planety, a wyniki naszych badań wskazują, że właśnie takie najprawdopodobniej krążą wokół gwiazd Alfa Centauri A oraz B” mówi Fischer, specjalistka od egzoplanet, która od kilku dekad zajmuje się poszukiwaniem analogów Ziemi.

Wyniki nowych badań opublikowano w Astronomical Journal.

Układ Alfa Centauri znajduje się 1,3 parseka od Ziemi i jest najbliższym nam układem gwiezdnym. W skład układu wchodzi Alfa Centauri A, Alfa Centauri B oraz Proxima Centauri. Zeszłoroczne odkrycie planety podobnej do Ziemi krążącej wokół Proxima Centauri sprowokowało nową falę naukowego i powszechnego zainteresowania tym układem.

„Ponieważ Alfa Centauri znajduje się tak blisko, jest to nasz pierwszy krok poza Układ Słoneczny” mówi Fischer. „Wokół Alfa Centauri A oraz B z pewnością krążą małe planety skaliste”.

Wnioski te opierają się danych zebranych za pomocą zaawansowanych instrumentów spektrograficznych w obserwatoriach znajdujących się w Chile: CHIRON – spektrograf zbudowany przez zespół Fischer; HARPS – zbudowany przez zespół z Genewy; oraz UVES stanowiący element sieci Very Large Telescope Array. „Precyzja naszych instrumentów była niewystarczająca, do teraz” dodaje Fischer.

Badacze analizujący układ Alfa Centauri próbowali odpowiedzieć sobie na pytanie czy bazując na analizach spektrograficznych byliby w stanie wykryć obecność małych, skalistych planet w ekosferze gwiazd. Bardzo często jednak odpowiedź była negatywna.

Zhao, pierwsza autorka opracowania ustaliła, że w przypadku Alfa Centauri A wciąż można podejrzewać obecność planet mniejszych niż 50 mas Ziemi. W przypadku Alfa Centauri B można podejrzewać obecność planet mniejszych niż 8 mas ziemi, a w przypadku Proxima Centauri można podejrzewać obecność planet mniejszych niż 0.5 masy Ziemi.

„Wykorzystując już przeanalizowane dane w nowy sposób byliśmy w stanie wyciągnąć nowe wnioski. Udało nam się wyeliminować obecność dużych planet, które mogą zagrażać mniejszym planetom przyjaznym dla życia”.