Lądownik InSight, jego osłona termiczna oraz spadochron sfotografowane w dniach 6 i 11 grudnia 2018 roku za pomocą kamery HiRISE zainstalowanej na pokładzie sondy Mars Reconnaissance Orbiter. Credit: NASA/JPL-Caltech/University of Arizona

26 listopada br. zespół misji InSight wiedział już, że sonda wylądowała wewnątrz długiej na 130 km elipsy lądowania na Marsie. Teraz badacze poznali dokładne położenie lądownika dzięki zdjęciom wykonanym za pomocą kamery HiRISE zainstalowanej na pokładzie sondy Mars Reconnaissance Orbiter (MRO).

Lądownik InSight, jego osłona termiczna oraz spadochron zostały dostrzeżone przez HiRISE (skrót od High Resolution Imaging Science Experiment)  w jednym zestawie zdjęć wykonanych 6 grudnie i w jednym z 11 grudnia. Lądownik, osłona termiczna oraz spadochron znajdują się w odległości 300 metrów od siebie na równinie Elysium Planitia.

To nie pierwszy przypadek, w którym HiRISE z orbity fotografowała lądownik na Marsie. InSight w dużej mierze opiera się na lądowniku Phoenix z 2008 roku, którego kamera sondy MRO sfotografowała na powierzchni Marsa oraz podczas opadania na spadochronie. Choć zespół HiRISE z University of Arizona próbował także sfotografować InSight podczas lądowania, sonda MRO znajdowała się w znacznie mniej korzystnym położeniu względem lądownika, i nie była w stanie wykonać dobrego zdjęcia.

Lądownik InSight. Źródło: NASA/JPL-Calech/University of Arizona