Choć jak na razie żaden astronauta nie stanął na powierzchni Księżyca w ramach programu Artemis i tak naprawdę nie wiadomo kiedy do tego dojdzie, NASA odważnie spogląda w przyszłość. I to tak daleko, jak daleko w przeszłość spogląda Kosmiczny Teleskop Jamesa Webba. We wtorek agencja opublikowała wyniki przeglądu koncepcji rozwoju misji załogowych, sięgające aż do Marsa.

Inaczej mówiąc, amerykańska agencja kosmiczna uparcie stwarza się podtrzymywać pozory planowania załogowych misji marsjańskich. Jest to w sumie jakieś zajęcie, wszak nikt im nie zabroni marzyć o tym, że w przyszłości NASA powróci do pełni glorii z czasów programu Apollo.

W opublikowanym raporcie przeznaczonym dla specjalistów oraz w sześciu towarzyszących mu dokumentach specjaliści z NASA opisali bardzo wstępny szkic rozwoju załogowych misji kosmicznych, uwzględniając w nim także sprzęt niezbędny do realizacji kolejnych etapów w przyszłości. Żeby jednak było jasne, dokument nie stwarza pozoru bezpośredniego planu czy zestawu wymogów. Zamiast tego znajdziemy tam plan rozwoju i produkcji rakiet, statków kosmicznych, łazików, skafandrów kosmicznych czy urządzeń komunikacyjnych, które w kolejnych latach i dekadach będą opracowywane po to, aby w końcu, za jakiś czas, człowiek mógł chociaż podjąć próbę załogowego lotu na Marsa.

Czytaj także: A po Księżycu, ludzie na Marsie do 2033 roku… albo 2060

Sam dokument może się okazać przydatny podczas planowania kolejnych budżetów zarówno amerykańskiej, jak i zagranicznych agencji kosmicznych, które będą chciały wziąć udział w realizacji tego ambitnego (jeżeli nie nierealistycznego celu).

Nie miałem jeszcze okazji zapoznać się z całym dokumentem, ale rzuciłem chociaż okiem na plany na przyszłość. Co tam można znaleźć?

Najpierw na Księżyc, a potem na Marsa

Pierwsze etapy programu wydają się realistyczne i tak naprawdę w zasięgu wzroku. Jeżeli człowiek wyląduje w końcu na Księżycu i zacznie tam wracać regularnie to będzie musiał stopniowo wydłużać czas trwania misji na powierzchni satelity, zwiększać obszar eksplorowany podczas każdej misji, realizować coraz to nowe eksperymenty i testować nowy sprzęt badawczy.

Czytaj także: Załogowa misja NASA na Marsa w 2033 roku? No can do

W tym celu niezbędne będzie zbudowanie stacji kosmicznej Gateway na orbicie okołoksiężycowej oraz dostarczenie modułów mieszkalnych na powierzchnię Księżyca. To one pozwolą na wydłużenie misji i realizowanie zaawansowanych eksperymentów i badań bezpośrednio na miejscu.