Mars

mars-768x507

Naukowcy po raz pierwszy odkryli bezpośrednie dowody występowania opali na Marsie.

Ślady tych… kamieni szlachetnych odnalezione w meteorycie marsjańskim mogą umożliwić przyszłym misjom podjęcie decyzji o tym, gdzie szukać śladów życia na Czerwonej Planecie.

Naukowcy z University of Glasgow odkryli opal w 1.7-gramowym odłamku meteorytu marsjańskiego znanego jako Nakhla, który został dostarczony do Muzeum Historii Naturalnej w Londynie.

Nazwa meteorytu pochodzi od nazwy miasta w Egipcie, w którym tenże meteoryt spadł w 1911 roku, miliony lat po wyrzuceniu z powierzchni Marsa wskutek olbrzymego zderzenia z innym ciałem.

W nowym artykule opublikowanym w periodyku Meteoritics and Planetary Science, zespół opisuje sposób identyfikowania śladów opalu.

Kozystając z elektronowego mikroskopu skaningowego zespół był w stanie wykryć niewielkie ślady opalu na skale powstałe wskutek interakcji marsjańskiej wody z krzemionką w meteorycie.

Profesor Martin Lee z Wydziału Nauk Geograficznych jest głównym autorem opracowania. „Kawałek Nakhli który posiadamy jest niewielki, a ilość opalu, którą wykryliśmy jest jeszcze mniejsza. Jednak to odkrycie jest istotne z kilku powodów. Po pierwsze, potwierdza ono wyniki badań powierzchni Marsa przeprowadzonych przez NASA, które wskazują na istnienie depozytów opalu. Po raz pierwszy znaleźliśmy opal w marsjańskiej skale na Ziemi. Po drugie wiemy, że na Ziemi opale tego typu często powstają w pobliżu gorących źródeł. W tych warunkach zazwyczaj znajdujemy obfitość mikrobów, które mogą z czasem zostać uwięzione w opalu na miliony lat. Jeżeli na Marsie istniały mikroby, dowody na ich istnienie mogą znajdować się w depozytach opalu znajdujących się na powierzchni Marsa. Dokładniejsze badania marsjańskich opali przez przyszłe misje może pomóc nam poznać przeszłość planety.”

Badania opierają się na odkrytych w 2013 r. pierwszych bezpośrednich dowodach na rozpuszczanie powierzchni Marsa przez wodę. Znaleziono wtedy ślady minerałów wtórnych powstałych wskutek oddziaaływania wody z oliwinami w Nakhli.

Źródło: Meteoritics and Planetary Science