56277fddb267f

Astronomowie z Uniwersytetu Zagłębia Ruhry w Bochum stworzyli największe w historii zdjęcie astronomiczne. Zdjęcie Drogi Mlecznej składa się z 46 miliardów pikseli. Naukowcy pod kierownictwem prof. dr. Rolfa Chini stworzyli specjalne narzędzie online umożliwiające przeglądanie zdjęcia(http://gds.astro.rub.de/). Zdjęcie zawiera dane zebrane w trakcie trwających pięć lat obserwacji astronomicznych.

Przez pięć lat astronomowie z Bochum monitorowali naszą Galaktykę w poszukiwaniu obiektów o zmiennej jasności. Owe obiekty mogą przykładowo obejmować gwiazdy przed którymi przechodzi planeta lub układy wielokrotne, w których gwiazdy wzajemnie się okrążają i czasami częściowo się zasłaniają. W ramach swojej rozprawy doktorskiej Moritz Hackstein stworzył katalog takich obiektów o średniej jasności. Aby to było możliwe zespół z Chair of Astrophysics co noc wykonywał zdjęcia południowego nieba. W tym celu wykorzystywano teleskopy w obserwatorium Uniwersytetu w Bochum zlokalizowane na pustyni Atacama w Chile. Dzięki temu udało się odkryć ponad 50 000 obiektów zmiennych, które dotychczas wymykały się klasyfikacji.

Obszar obserwowany przez astronomów jest tak duży, że trzeba było go podzielić na 268 segmentów. Każdy segment był fotografowany co kilka dni. Porównując zdjęcia można było zidentyfikować obiekty zmienne. Zespół uzyskał w ten sposób pojedyncze zdjęcia 268 segmentów i złożył je w jeden duży  obraz. Po kilkutygodniowym okresie obliczeń udało się stworzyć jeden plik o rozmiarze 194 GB, w którym zawarto zdjęcia wykonane we wszystkich dostępnych filtrach.

Źródło: Uni Bochum