gmt_artmtn

Kierownictwo oraz osoby wspierające z McDonald Observatory wraz z przedstawicielami międzynarodowej grupy uniwersytetów partnerskich oraz instytucji naukowych zebrali się na odległym szczycie wzgórza w chilijskich Andach na uroczystości wzruszenia Ziemi pod budowę Gigantycznego Teleskopu Magellana (GMT).

Ceremonia oznacza rozpoczęcie prac budowlanych w miejscu, w którym zbudowana zostanie kopuła, w której umieszczony zostanie teleskop. GMT stanie się największym teleskopem na Ziemi gdy rozpocznie swoje wstępne obserwacje w 2021 roku. Według założeń teleskop będzie w stanie wykonywać zdjęcia 10 razy ostrzejsze od dostarczanych aktualnie przez Kosmiczny Teleskop Hubble’a i pomoże naukowcom odpowiedzieć na kluczowe pytania z zakresu kosmologii, astrofizyki czy poszukiwania planet pozasłonecznych.

GMT-2015-cutaway1 large

„Niezmiernie się cieszymy rozpoczęciem prac budowlanych nad Gigantycznym Teleskopem Magellana w tak ekscytujących dla astronomii czasach,” powiedział dr Taft Armandroff, dyrektor rady GMT oraz dyrektor McDonald Observatory. „Dzięki niespotykanemu rozmiarowi oraz rozdzielczości, Gigantyczny Teleskop Magellana pozwoli aktualnym i przyszłym pokoleniom astronomów kontynuować ekscytującą podróż odkryć kosmicznych.”

GMT-2015-MirrorsSunset1 large

GMT zbudowany zostanie w Obserwatorium Las Campanas na Pustyni Atacama w Chile, w miejscu znanym z czystego, ciemnego nieba i wyjątkowej przejrzystości powietrza. Las Campanas to jedno z najlepszych miejsc do prowadzenia obserwacji astronomicznych na Ziemi. Ekipy budowlane wkrótce rozpoczną budowę dróg, sieci energetycznych i infrastruktury niezbędnej do obsługi obserwatorium.

Unikalny projekt teleskopu obejmuje siedem największych, możliwych do wyprodukowania luster, z których każde będzie miało średnicę 8,4 metra, które łącznie stworzą teleskop o średnicy 25 metrów. Olbrzymie lustra powstają w Richard F. Caris Mirror Laboratory na University of Arizona. Każde lustro musi być wypolerowane z dokładnością 25 nanometrów.

GMT-2015-Mirrors1 large

Jedno z luster zostało już wypolerowane zgodnie z docelową specyfikacją. Trzy kolejne aktualnie są w trakcie powstawania, a produkacja pozostałych luster będzie rozpoczynała się w tempie jednego lustra rocznie. Astronomowie rozpoczną wstępne obserwacje z wykorzystaniem pierwszych luster już w 2021 roku, a pełna zdolność operacyjna zostanie osiągnięta w ciągu najbliższych dziesięciu lat.

„Niesamowita ilość pracy została wykonana w fazie projektowania oraz tworzenia gigantycznych luster, które stanowią serce teleskopu. Pokonaliśmy najtrudniejsze problemy techniczne i nie możemy się doczekać połączenia wszystkich elementów teleskopu na szczycie tego wzgórza,” powiedział Patrick McCarthy, prezydent organizacji GMT.

GMT-2015-Night1 large

GMT umożliwi astronomom charakteryzowanie planet krążących wokół odległych gwiazd, obserwowania wczesnych etapów powstawania galaktyk i gwiazd oraz pozwoli przyjrzeć się problemowi ciemnej materii i ciemnej energii. Odkrycia jakich z pewnością dostarczy GMT z pewnością dostarczą także nowych pytań, a być może także nieoczekiwanych odkryć.

Rada nadzorcza organizacji GMT oficjalnie potwierdziła wejście projektu w fazę budowy na początku 2015 roku, gdy 11 fundatorów z całego świata przeznaczyło ponad 500 milionów dolarów na ten projekt. Fundatorzy pochodzą z USA, Australii, Brazylii i Korei Południowej. Gospodarzem teleskopu jest Chile.

„Wraz z dzisiejszą uroczystością, wykonujemy istotny krok w ramach naszej misji zbudowania pierwszego teleskopu nowej generacji ekstremalnie dużych teleskopów. GMT rozpocznie nową erę odkryć i pozwoli nam odpowiedzieć na wiele kluczowych pytań o historię wszechświata,” powiedział dr Charles Alcock, członek rady GMT oraz dyrektor Harvard-Smithsonian Center for Astrophysics.

Źródło: University of Texas News