planet-c1.jpg

Jak dobrze pamietamy w grudniu 2010 roku japońska sonda Venus Climate Orbiter AKATSUKI (znana także jako Planet-C), po ponad pięciu miesiącach lotu ze względu na usterkę dyszy silnika nie weszła na orbitę wokół Wenus. Zamiast tego sonda przeleciała w pobliżu Wenus i weszła na orbitę heliocentryczną. Szczęśliwie japońskim inżynierom udało się ustalić przyczynę niepowodzenia i opracować poprawki, dzięki którym sonda po raz drugi – i ostatni – podejmie próbę wejścia na orbitę wokół Wenus dokładnie za tydzień – 7 grudnia.

Po kilkukrotnym uruchomieniu silnika manewrowego OME na pokładzie sondy AKATSUKI okazało się, że ten konkretny silnik nie pracuje już prawidłowo. Uznano jednak, że silnik systemu kontroli RCS będzie w stanie wprowadzić sondę na orbitę wokół Wenus, szczególnie, że teraz sonda jest nieco lżejsza po tym jak pozbyła się części paliwa z silnika OME. Druga próba wejścia na orbitę Wenus będzie możliwa już 7 grudnia – co do dnia w pięć lat po pierwszej nieudanej próbie.

venusakatsuki.png

Według Japońskiej Agencji Kosmicznej (JAXA) sonda jest w bardzo dobrym stanie i jak dotąd poprawnie wykonała wszystkie zaplanowane manewry orbitalne przygotowujące ją do drugiej próby. Jeżeli tym razem naukowcom uda się wejść na orbitę Wenus – informacje o tym dotrą do nas po kilku dniach – sprawdzajcie zatem naszą stronę!

Więcej informacji o sondzie jak i całej misji AKATSUKI/Planet-C możecie przeczytać tutaj.

Źródło: litd/jaxa