usspacestati

NASA ma nadzieję na wznowienie komercyjnych dostaw na pokład Międzynarodowej Stacji Kosmicznej (ISS) już w tym tygodniu, po miesiącach frustrujących opóźnień.

Ostatnie amerykańskie dostawy na pokład ISS dotarły w kwietniu. Od tego czasu tylko Rosji i Japonii udało się zapełnić powstałą wyrwę w dostawach.

Bezzałogowa rakieta Atlas V dotarła na miejsce startu w środę. W czwartek rakieta ma za zadanie wynieść na orbitę ponad trzy tony zapasów, którymi wypakowana jest kapsuła transportowa Cygnus.

Końcowymi odbiorcami przezysłki jest szóstka astronautów aktualnie przebywająca na pokładzie ISS, powiedział Frank Culbertson z firmy Orbital ATK Inc, „więc chcemy im dostarczyć tego na co czekają.”

1-usspacestati.jpg

„Mam nadzieję, że worek św. Mikołaja także ukryty jest gdzieś w zakamarkach Cygnusa, a astronauci czekają już na swoje skarpety z prezentami,” dodał Culbertson, prezes grupy systemów kosmicznych w Orbital ATK.

Tym razem Orbital wysyła swojego Cygnusa z Przylądka Canaveral. Ich rakieta Antares jest uziemiona od czasu eksplozji, d której doszło podczas startu w 2014 roku. Wtedy zniszczeniom uległ pad startowy w Wirginii, a rakieta i statek transportowy zostały doszczętnie zniszczone.

Firma Orbital z siedzibą w Wirginii zakupiła wtedy dwie rakiety United Launch Alliance, aby móc wypełnić swoje zobowiązania wobec NASA.

2-usspacestati.jpg

SpaceX, kolejny dostawca usług transportowych dla NASA także jest uziemiony od czasu nieudanego startu w czerwcu. SpaceX planuje wznowienie dostaw już w styczniu 2016 roku.

Orbital planuje wykonać jeszcze jedną dostawę z wykorzystaniem rakiety Atlas w marcu, a potem wrócić do rakiety Antares w maju wykorzystując nowy typ silników zbudowanych w Rosji.