addinganewdi

Korzystając z wyrafinowanych symulacji komputerowych międzynarodowy zespół badawczy odkrył nowe informacje o składzie chemicznym ziaren pyłu, z których powstał Układ Słoneczny 4.5 miliarda lat temu.

Badacze z Swinburne University of Technology w Melbourne oraz University of Lyon we Francji stworzyli dwuwymiarową mapę składu chemicznego pyłu tworzącego mgławicę słoneczną, rzadki dysk pyłu otaczający młode Słońce, z którego uformowały się planety.

Oczekiwano, że materia o wysokiej temperaturze będzie znajdowała się blisko młodego Słońca, a materia lotna (taka jak lody i związki siarki) będą daleko od Słońca, tam gdzie temperatury są niskie.

Nowe mapy stworzone przez zespół badawczy odkryły złożony chemiczny rozkład pyłu, gdzie związki lotne znajdowały się blisko Słońca, a te któe powinny być w tym miejscu odkrywane były także z daleka od młodej gwiazdy.

„Nowe obliczenia dwuwymiarowe dały nam wyraźniejszy obraz chemii układu słonecznego wkrótce po jego powstaniu,” mówi główny badacz Francesco Pignatale.

„Choć mgławica słoneczna jest rzadka to jest dwuwymiarowa. Dzięki temu możliwe jest odkrycie regionów o stosunkowo wysokiej temperaturze w większej odległości od Słońca na powierzchni dysku ogrzewanych bezpośrednio przez promieniowanie słoneczne. Z drugiej strony w wewnętrznej części dysku bliżej Słońca możemy znaleźć regiony chłodniejsze. Tutaj wysokie nagromadzenie pyłu uniemożliwia promieniowaniu słonecznemu wydajne ogrzewanie lokalnego otoczenia.”

Wyniki badań zostały opublikowane w periodyku Monthly Notices of the Royal Astronomical Society.

Źródło: Swinburne University of Technology