Landing_on_an_asteroid

Powyższe zdjęcie przedstawia mikro-lądownik, który ESA planuje dostarczyć na powierzchnię planetoidy w ramach misji Asteroid Impact Mission.

Docelowa planetoida ma średnicę zaledwie 170 metrów i stanowi mniejszy element układu podwójnego Didymos – jej rozmiary porównywalne są z rozmiarami Piramidy Cheopsa w Gizie. Planetoida krąży w odległości 1.2 km od większego, 800-metrowego elementu głównego w tym układzie (Na wizualizacji to obiekt znajdujący się w tle), okrążając go w 12 godzin.

Mikro-lądownik o rozmiarach mikrofalówki byłby pierwszym lądownikiem ESA od czasów lądownika Philae, który wylądował na powierzchni komety 67P/Czuriumow-Gerasimienko w listopadzie 2014 roku.

Planowany lądownik o nazwie Mobile Asteroid Surface Scout-2 (MASCOT-2) opracowywany jest przez German Aerospace Center DLR. MASCOT-1 to lądownik znajdujący się na pokładzie japońskiej sondy Hayabusa-2 wysłanej w przestrzeń kosmiczną 3 grudnia 2014 roku, a która dotrze do swojej planetoidy docelowej w 2018 roku.

Podobnie do poprzednika MASCOT-2 miałby na swoim pokładzie kompaktową kamerę szerokokątną i radiometr do badania powierzchni planetoidy.

Dodatkowo MASCOT-2 może być wyposażony w radar, który pomoże zbadać wnętrze planetoidy, na której się znajdzie. Akcelerometry będą miały za zadanie zebrać szczegółowe dane podczas uderzenia w powierzchnię, a panele słoneczne powinny zapewnić lądownikowi zapasy energii na co najmniej trzy miesiące pracy.

Misja AIM, która aktualnie przechodzi szczegółowe prace konstrukcyjne w oczekiwaniu na decyzję 'go/no go’, która ma zostać podjęta pod koniec roku, byłaby pierwszą misją ludzkości do podwójnego układu planetoid.