1-thisartistsc

Poszukiwanie sygnałów radiowych z innych planet właśnie zostało rozszerzone na 20 000 gwiazd, które wcześniej były uważane za nieciekawe cele do poszukiwania inteligentnego życia pozaziemskiego.

Nowe dane naukowe wskazują, że planety krążące wokół czerwonych karłów – ciemnych, długo żyjących gwiazd, miliardy lat starszych od Słońca – warto jednak przeanalizować pod kątem występowania na nich życia.

„To może być jeden z tych przypadków, gdzie starsze znaczy lepsze,”mówi astronom Seth Shostak z mieszczącego się w Kalifornii SETI Institute, prywatnej organizacji non-profit, której głównym celem jest poszukiwanie życia pozaziemskiego.

„Stasze od naszego układy planetarne miały wszak więcej czasu, aby powstały w nich inteligentne istoty.”

Dwuletni projekt ma na celu przeanalizowanie listy około 70 000 czerwonych karłów, a następnie dokładne zbadanie 20 000 najbliższych nam wraz z obiektami krążącymi wokół nich.

Do przeprowadzenia badań naukowcy wykorzystają należący do SETI Institute Allen Telescope Array w północnej Kalifornii, grupę 42 anten, które mogą jednocześnie obserwować nawet trzy gwiazdy.

„Przeanalizujemy wybrane gwiazdy w kilku pasmach częstotliwości między 1 a 10 GHz,” mówi Gerry Harp, naukowiec z SETI.

„Około połowę z nich będą stanowiły tak zwane 'magiczne częstotliwości’ – pasma związane bezpośrednio z podstawowymi stałymi matematycznymi,” dodaje.

„Uważamy, że istoty pozaziemskie, które chciałyby zwrócić na siebie uwagę, mogą emitować sygnały właśnie na takich szczególnych częstotliwościach.”

Przez długi czas astronomowie nie byli zainteresowani poszukiwaniem życia wokół czerwonych karłów, ponieważ ekostrefy wokół tych gwiazd są bardzo małe. Wszelkie planety krążące wokół tych gwiazd znajdowałyby się na tyle blisko nich, że jedną stroną stale zwrócone byłyby w kierunku gwiazdy, a to oznaczałoby, że jedna część planety byłaby bardzo gorąca, a druga stosunkowo zimna i ciemna.

Jednak niedawno naukowcy doszli do wniosku, że ciepło mogłoby być transportowane z jasnej strony planety na ciemną i dlatego większa część powierzchni mogłaby sprzyjać powstaniu na niej życia.

„Oprócz tego, dane dotyczące egzoplanet wskazują, że między 1/6 a 1/2 czerwonych karłów posiada planety w ekostrefach – to większy odsetek niż w przypadku gwiazd podobnych do Słońca.”

Eksperci poszukują pozaziemskiej inteligencji już od sześćdziesięciu lat. Jak dotąd bez skutku.

Źródło: phys.org