Aktualnie realizowana misja ESA Asteroid Impact Mission, której start zaplanowano na 2020 rok, a dotarcie do celu na 2022 rok, będzie pierwszą w historii misją do układu dwóch planetoid. Celem misji jest dotarcie do planetoidy o średnicy ok. 180 m i przeprowadzenie sześciomiesięcznych badań jej powierzchni i struktury wewnętrznej.

Następnym zadaniem europejskiej sondy jest wykonanie pomiarów przed i po tym jak amerykańska sonda Double Asteroid Redirection Test uderzy prosto w powierzchnię planetoidy starając się zmienić jej okres orbitalny – będzie to pierwsza w historii ludzkości próba przesunięcia ciała niebieskiego przez urządzenie wysłane z Ziemi.  Powodzenie takiej próby sprawiłoby, że moglibyśmy rozważać wykorzystanie takiej techniki w przypadku odkrycia planetoidy, która mogłaby nam zagrażać. Obie powyższe misje łącznie stanowią elementy projektu Asteroid Impact & Deflection Assessment – w skrócie AIDA.

Jednak po co w ogóle zabierać się za planowanie takiego eksperymentu? Astrofizyk i gitarzysta zespołu Queen Brian May, astronauta ESA Luca Parmitano, brytyjski astronom królewski Sir Martin Rees oraz kanadyjski astronauta Chris Hadfield dzielą się swoimi spostrzeżeniami.

Więcej informacji o misjach AIM oraz AIDA: http://www.esa.int/AIM