Dzisiaj nad ranem miał miejsce pierwszy start z nowego rosyjskiego kosmodromu Wostocznyj.

czwartek 28 kwietnia o godzinie 05:01 czasu moskiewskiego (02:01 GMT) z nowego rosyjskiego kosmodromu Wostocznyj odbył się pierwszy, inauguracyjny start w przestrzeń kosmiczną.

Rakieta Sojuz-2.1a/Wołga z trzema satelitami wystartowała o czasie i poprawnie. Cywilne satelity naukowe (Łomonosow – do obserwacji promieniowania kosmicznego i gamma, eksperymentalny Aist-2 do obserwacji naziemnych, i SamSat-218/D – typu cubesat) trafiły na orbitę okołobiegunową.

Start, zaplanowany pierwotnie na środę, został przełożony z przyczyn technicznych (usterka systemu kontroli lotu) na kilka minut przed odpaleniem silników, ku wielkiemu niezadowoleniu prezydenta Putina. Wierchuszka Federacji Rosyjskiej, Putin, wicepremier Rogozin, szef Roskosmosu Komarow, i dowódca sił kosmicznych Gołowko, zaczekała jednak dodatkową dobę i oglądała udany start na żywo.

Wostocznyj był budowany od 2012 roku i ma pozwolić Rosji uniezależnić się od wynajmowanego od Kazachstanu kosmodromu w Bajkonurze. Budowa placówki była nękana wieloma problemami, np. klęskami żywiołowymi, ale przede wszystkim korupcją i błędami organizacyjnymi.

Źródło: Kosmonauta.net