Ciężki żywot małego księżyca

Epimeteusz na tle Saturna

Mały księżyc to ma ciężkie życie. Epimeteusz, widziany powyżej na tle Saturna, ma nieregularny kształt – po części ze względu na swój rozmiar, a po części przez proces w jakim powstał. Epimeteusz nie powstał od razu z tymi wszystkimi kraterami – ale stopniowe bombardowanie trwające eony pozostawiło głębokie blizny na jego powierzchni.

Epimeteusz (średnica 113 km) jest zdecydowanie za małym obiektem, aby grawitacyjnie przyjąć kształt kulisty, i ma za mało wewnętrznego ciepła, aby utrzymać jakąkolwiek aktywność geologiczną. Dlatego też jego nieregularny kształt wiele nam mówi o procesie jego powstawania, a liczne kratery na jego powierzchni świadczą o ilości zderzeń, których musiał doświadczyć w swojej długiej historii.

Północ Epimeteusza znajduje się u góry kadru i odchylona jest o 5 stopni na lewo. Zdjęcie zostało wykonane w zakresie widzialnym za pomocą kamery wąskokątnej na pokładzie sondy Cassini w dniu 6 grudnia 2015 roku.

Zdjęcie zostało wykonane z odległości około 2690 kilometrów od Epimeteusza. Skala zdjęcia to 160 metrów na piksel na powierzchni księżyca.

Źródło: NASA/JPL-Caltech/Space Science Institute

Radek Kosarzycki

Popularyzator astronomii. Kulturalny cham. Od 2015 r. codziennie pisze i mówi o kosmosie na Pulsie Kosmosu. Od 2020 r. pisze o kosmosie także na najlepszym polskim portalu technologicznym Spider's Web.