Powyższe zdjęcie wykonane za pomocą Kosmicznego Teleskopu Hubble’a przedstawia NGC 4789A, nieregularną galaktykę karłowatą znajdującą się w gwiazdozbiorze Warkocza Bereniki. Zdecydowanie jest to dobrze skatalogowana galaktyka – gwiazdy ją tworzące rozsmarowane są po niebie w pozornie chaotyczny  i nieregularny kształt, przez co NGC 4789A wydaje się dużo bardziej subtelna i abstrakcyjna niż jej lśniące spiralne i eliptyczne kuzynki.

Owe gwiazdy wyglądają jak przypadkowo rozsypane po niebie, ale przy sobie trzyma je grawitacja. Kolory na tym zdjęciu zostały celowo podkreślone, aby ukazać mieszaninę gwiazd niebieskich i czerwonych. Niebieskie gwiazdy to gwiazdy jasne, gorące i masywne, które powstały stosunkowo niedawno, podczas gdy czerwone są od nich dużo starsze. Obecność gwiazd obu typów pozwala nam stwierdzić, że gwiazdy w tej galaktyce powstawały zarówno dawno temu jak i zupełnie niedawno.

Znajdując się w odległości nieco ponad 14 milionów lat świetlnych od Ziemi, NGC 4789A jest stosunkowo blisko nas, przez co możemy dojrzeć wiele pojedynczych gwiazd należących do niej. Na powyższym zdjęciu widocznych jest wiele innych galaktyk, znajdujących się dużo dalej i widocznych tylko jako mgliste plamki.

Źródło: ESA/NASA