Misja, której celem ma być zbadanie warunków panujących na i we wnętrzu wypełnionego oceanem ciekłej wody jowiszowego księżyca Europa własnie wykonała kolejny krok na drodze do realizacji. NASA właśnie zakończyła jeden z kluczowych przeglądów przygotowania misji.

15. lutego br. misja do Europy pomyślnie przeszła przegląd tzw. Kluczowego Punktu Decyzyjnego B. Pozytywna ocena NASA pozwala na przejście misji na etap wstępnego projektu czyli do tzw. Fazy B, która rozpocznie się 27. lutego.

Głównym celem Fazy A był wybór i znalezienie miejsca na 10 instrumentów opracowywanych do badania tajemnic Europy. Nowa faza misji potrwa do września 2018 roku i powinna zakończyć się wstępnym projektem systemów i podsystemów sondy. Część testów poszczególnych elementów sondy takich jak panele słoneczne czy detektory instrumentów naukowych trwała już w trakcie Fazy A i będzie kontynuowana w Fazie B.

Dodatkowo, w trakcie Fazy B wybrani zostaną dostawcy podsystemów i przygotowane zostaną elementy osprzętu instrumentów naukowych.

Start misji do Europy planowany jest na lata dwudzieste, a dolot do układu Jowisza powinien nastąpić po kilkuletniej podróży. Po dotarciu do gazowego olbrzyma sonda wejdzie na orbitę wokół Jowisza, okrążając go co dwa tygodnie, co pozwoli na wielokrotne bliskie przeloty w pobliżu Europy. Plan misji obejmuje 40 do 45 przelotów w pobliżu księżyca, podczas których sonda będzie szczegółowo fotografowała jego lodową powierzchnię oraz badała skład chemiczny, strukturę wnętrza i lodowej powłoki księżyca.