NASA analizuje ryzyko związane z dodaniem astronautów do pierwszego lotu nowej mega-rakiety, która docelowo byłaby w stanie wysłać ludzi na Marsa.

Dyrektor lotów załogowych w NASA powiedział wczoraj, że jego przełożeni wraz z administracją Prezydenta Trumpa poprosili o studium wykonalności. Jego celem jest sprawdzenie co trzeba by było zrobić, aby przyspieszyć misję załogową. W ramach aktualnego planu, astronauci nie znajdą się na pokładzie wcześniej niż w 2021 roku.

Space Launch System, w skrócie SLS, będzie największą i najsilniejszą rakietą w historii.

NASA aktualnie planuje bezzałogowy lot testowy na drugą połowę przyszłego roku. Umieszczenie ludzi na pokładzie opóźniłoby ten lot i wymagałoby dodatkowych środków finansowych. William Gerstenmaier z NASA wskazuje, że jeżeli dodanie astronautów do lotu opóźni pierwszy lot poza 2019 rok, byłoby lepiej pozostać przy pierwotnym planie.

W ramach tego planu, potrzeba prawie 3 lat od przeprowadzenia bezzałogowego lotu testowego do pierwszego lotu załogowego. Czas ten niezbędny jest do wprowadzenia zmian w platformie startowej w Kennedy Space Center.

Rozumiemy, że (dodanie astronautów do lotu) będzie stanowiło dodatkowe ryzyko – mówi Gerstenmaier.

Astronauci także biorą udział w badaniu, w ramach którego rozważane jest dodatkowe ryzyko lotu załogowego.

W czwartek niezależny panel bezpieczeństwa ostrzegł, że NASA będzie potrzebowała przekonującego powodu do umieszczenia astronautów na pokładzie podczas pierwszego lotu. Aerospace Space Advisory Panel powstał po pożarze w kapsule Apollo 1, który zabił trzech astronautów podczas testu realizowanego niemal dokładnie 50 lat temu.

Kapsuła, która miałaby zabrać astronautów – Orion – ma już za sobą pierwszy lot bezzałogowy. Podczas tego lotu, do którego doszło w 2014 roku, kapsuła została wyniesiona w przestrzeń kosmiczną na pokładzie rakiety Delta IV.

Zwyczajowo NASA woli testować swoje rakiety bez załogi, choć podczas inauguracyjnego lotu promu kosmicznego w 1981 na pokładzie znajdowało się dwóch astronautów. Dwuosobowa załoga jest także planowana na 2021 rok, kiedy to SLS ma przelecieć koło Księżyca.

Wiadomo, że inauguracyjny lot z astronautami przykułby większą uwagę opinii publicznej, jednak Gerstenmaier zaznacza, że ten aspekt nie będzie brany pod uwagę. Celem studium wykonalności jest sprawdzenie jakie korzyści naukowe/techniczne może przynieść pierwszy lot załogowy.

Źródło: AP