Credit: European Southern Observatory/M. Kornmesser

To prawdziwy niebiański odpowiednik zombie – gwiazda, której znudziło się życie po śmierci.

Międzynarodowy zespół astronomów odkrył gwiazdę, która eksplodowała więcej niż jeden raz na przestrzeni nieco ponad 50 lat. Odkrycie, opisane w artykule opublikowanym w periodyku Nature, całkowicie podważyło naszą obecną wiedzę o tym jak gwiazda może zakończyć swoje życie.

We wrześniu 2014 roku zespół astronomów z intermediate Palomart Transient Factory zarejestrował nową eksplozję na niebie – iPTF14hls.

Naukowcy przeanalizowali promieniowanie wyemitowanne w eksplozji w celu poznania prędkości i składu chemicznego materii wyrzuconej w eksplozji z umierającej gwiazdy.

Analiza wykazała, że była to tak zwana supernowa typu II-P i ogólnie była to bardzo zwyczajna eksplozja tego typu. Do czasu… gdy kilka miesięcy później supernowa znowu zaczęła jaśnieć.

Supernowa typu II-P zazwyczaj pozostaje jasna przez około 100 dni. Jednak iPTF14hls pozostawała jasna przez ponad 600 dni! Co więcej, w archiwalnych danych odkryto, że w 1954 roku dokładnie w tym samym miejscu także zaobserwowano eksplozję.

Zdjęcie wykonane w Palomar Observatory Sky Survey przedstawia eksplozję z 1954 roku s lokalizacji iPTF14hls (po lewej), nie widzianą na zdjęciu z 1993 roku (po prawej). Supernowe eksplodują tylko raz, świecą przez kilka miesięcy, a potem znikają, ale iPTF14hls doświadczyła co najmniej dwóch eksplozji, w odstępie 60 lat. Źródło: Adapted from Arcavi et al. 2017, Nature. POSS/DSS/LCO/S. Wilkinson

Okazało się, że w jakiś sposób ta gwiazda eksplodowała już ponad pół wieku temu, przetrwała i eksplodowała ponownie w 2014 roku.

„Ta supernowa nie zachowuje się tak jak dotychczas sądziliśmy, że to możliwe” mówi Iair Arcavi z University of California Santa Barbara oraz Las Cumbres Observatory.

Gwiezdne eksplozje wiele mówią naukowcom o pochodzeniu większości materii we Wszechświecie. Eksplozje supernowych mogą nawet stanowić impuls do fali narodzin nowych gwiazd w ich bezpośrednim otoczeniu.

Źródło: Carnegie Institution for Science

Puls Kosmosu powstaje dzięki wsparciu swoich Czytelników.

Dołącz do nich na portalu Patronite już od 5 PLN miesięcznie.

Dziękuję za Twoje wsparcie.