Źródło: NASA, ESA and Z. Levay (STScI) Acknowledgment: J. Bell (ASU) and M. Wolff (Space Science Institute)

Czujne oko Kosmicznego Teleskopu Hubble’a obserwowało niewielkiego Fobosa podczas jego podróży po orbicie wokół Marsa w dniu 12 maja 2016 roku. Celem obserwacji było wykonanie foografii Marsa w momencie jego największego zbliżenia do Ziemi, a pojawienie się księżyca stanowiło swego rodzaju bonus.

Na przestrzeni 22 minutt, Hubble wykonał 13 pojedynczych zdjęć Marsa, z których powstał timelapse, ukazujący ruch Fobosa wokół jego planety macierzystej. Z uwagi na niewielkie rozmiary księżyca – zaledwie 27 x 22 x 18 kilometrów, na zdjęciu widoczny on jest jako kropka podobna do gwiazdy.

Fobos krąży po orbicie bardzo blisko Marsa – zaledwie 6000 kilometrów nad powierzchnią – to najbliższy swojej planecie księżyc Układu Słonecznego.

Deimos, drugi z księżyców Marsa okrąża swoją planetę w odległości 23 500 km od powierzchni.

Choć pochodzenie tych księżyców wciąż jest niejasne, to ich los jest już przesądzony. Fobos stopniowo zbliża się do Marsa i w ciągu najbliższych 50 milionów lat albo zostanie rozerwany przez grawitację planety, albo na nią spadnie. Deimos z kolei stopniowo oddala się od Marsa.

Zdjęcie opublikowano po raz pierwszy 20 lipca 2017 r.

Puls Kosmosu powstaje dzięki wsparciu swoich Czytelników.

Dołącz do nich na portalu Patronite już od 5 PLN miesięcznie.

Dziękuję za Twoje wsparcie.