Orbity galaktyk w Lokalnej Supergromadzie. Nasza Droga Mleczna (MW) i towarzysząca jej galaktyka w Andromedzie (M31) uczestniczą w ruchu opadającym z regionu o mniejszej gęstości ku Gromadzie w Pannie (Virgo). Większość galaktyk między Gromadą w Pannie a nami z czasem wpadnie do gromady, ale my leżymy wystarczająco daleko, aby tak się nie stało. Źródło: R. Brent Tully

Zespół astronomów z USA, Izraela i Francji stworzył najbardziej dotąd szczegółową mapę orbit galaktyk w naszym lokalnym sąsiedztwie, która przedstawia ruch prawie 1400 galaktyk w regionie do 100 milionów lat świetlnych od Drogi Mlecznej.

Badacze odtworzyli ruchy galaktyk od 13 miliardów lat temu do chwili obecnej. Głównym atraktorem grawitacyjnym na badanym obszarze jest Gromada w Pannie o masie 600 bilionów mas Słońca znajdująca się 50 milionów lat świetlnych od nas. Ponad tysiąc galaktyk wpadło już do Gromady w Pannie, a w przyszłości zrobią to także wszystkie galaktyki obecnie znajdujące się w odległości mniejszej niż 40 milionów lat świetlnych od niej. Nasza Droga Mleczna leży tuż poza tą sferą przechwytywania. Niemniej jednak Droga Mleczna jak i Galaktyka w Andromedzie, z których każda ma 2 biliony mas słońca zderzą się i połączą ze sobą za około 5 miliardów lat.

„Po raz pierwszy w historii nie tylko wizualizujemy szczegółową strukturę naszej Lokalnej Supergromady galaktyk, ale także widzimy jak ta struktura rozwijała się na przestrzeni całej historii Wszechświata” mówi współautor opracowania Brent Tully z Uniwersytetu Hawajskiego.

Orbity można obejrzeć w sekwencji wideo powyżej albo na interaktywnym modelu poniżej. Interaktywny model umożliwia przesuwanie, zbliżanie/oddalanie, obracanie oraz wstrzymywanie/aktywowanie upływu czasu w animacji. Orbity przedstawiono w układzie odniesienia, który usuwa rozszerzanie się wszechświata.

Wyniki badań opublikowano 4 grudnia w periodyku The Astrophysical Journal.