Mgławica Crescent. Źródło: ESA/XMM-Newton, J. Toalá & D. Goldman

Młoda, masywna gwiazda, która rozpoczęła swoje życie z masą 25 razy większą od masy Słońca odrzuca warstwy materii i szybkich wiatrów tworząc powyższą dynamiczną scenerię uchwyconą przez satelitę XMM-Newton.

Powyższe zdjęcie szczegółowo przedstawia strukturę Mgławicy Crescent, która odrzuciła warstwę materii przechodząc w stadium czerwonego olbrzyma jakieś 200 000 lat temu. Szybkie wiatry wyemitowane nieco później teraz zderzyły się z tą warstwą materii powodując ogrzanie gazów w tym bąblu i emisję promieniowania rentgenowskiego widocznego na zdjęciu w kolorze niebieskim.

Na zdjęciu widać także inne elementy: zieloną poświatę, za którą odpowiadają atomy tlenu, tam gdzie wiatry gwiezdne oddziałują z ośrodkiem międzygwiezdnym otoczenia.

Różnice gęstości materii w otoczeniu mgławicy mogą odpowiadać za różnorodne struktury takie jak chociażby wybrzuszony bąbel w górnej, prawej części kadru.

Gwiazda odpowiadająca za tą mgławicę najprawdopodobniej zakończy swoje życie w potężnej eksplozji supernowej.

Mgławica Crescent znajduje się w gwiazdozbiorze Łabędzia jakieś 5000 lat świetlnych od Ziemi.