NASA zmieniła zdanie w kwestii tego jak długo będzie kontynuować próby nawiązania kontaktu z łazikiem Opportunity, z którym kontakt urwał się na początku burzy piaskowej na Marsie w czerwcu br.

Teraz, agencja kosmiczna planuje dalej próbować nawiązać kontakt mimo, iż wcześniej planowała zakończenie prób nawiązania kontaktu jeszcze w tym miesiącu.

„Po przeglądzie postępów kampanii nasłuchu, NASA podjęła decyzję o kontynuowaniu aktualnej strategii prób nawiązania kontaktu z łazikiem Opportunity w najbliższej przyszłości” poinformowała agencja w poście, który pojawił się dzisiaj na stronie NASA.

„W najbliższych miesiącach mogą wzmagać się silniejsze wiatry na obszarze, w którym znajduje się łazik Opportunity, a tym samym mogłyby one zwiać pył z paneli słonecznych łazika. Kolejny przegląd sytuacji łazika zaplanowano na styczeń 2019 roku”.

Inżynierowie mają nadzieję, że zasilany panelami słonecznymi łazik któregoś dnia w końcu otrzyma wystarczającą ilość promieniowania, aby automatycznie wznowić procedury powrotu do pracy. Ostatni kontakt z Ziemią Opportunity miał 10 czerwca br,.

Opportunity wraz z bliźniaczym łazikiem Spirit stanowi parę bezzałogowych łazików zaprojektowanych przez NASA do pokonywania niewielkich odległości na powierzchni Marsa i do przekazywania danych o panujących tam warunkach na Ziemię.

Łaziki wylądowały na Marsie w 2003 roku z misją zaplanowaną na 90 dni pracy i pokonanie około 1000 metrów.

Spirit wytrzymał 20 razy dłużej niż planowano. Utknął jednak w miękkim piasku w 2009 roku i jego misję oficjalnie zakończono w 2011 roku.

Opportunity wytrzymał 60 razy dłużej niż planowano i pokonał ponad 45 kilometrów, odkrywając po drodze dowody na obecność wody na Marsie.

Źródło: AFP