Obserwatorium ALMA (Atacama Large Milimeter/submilimeter Array) zaczęło odbierać nowy rodzaj sygnałów z przestrzeni kosmicznej. Wykorzystując odbiorniki najwyższej dotąd częstotliwości badacze uzyskali 695 sygnatur radiowych dla różnych związków chemicznych, w tym dla prostego cukru, w kierunku obszaru powstawania masywnych gwiazd. Te pierwsze wyniki naukowe z odbiorników Band 10 opracowanych w Japonii są zwiastunem obiecujących odkryć w dziedzinie badania sygnałów wysokiej częstotliwości.

Tak jak różne stacje radiowe na Ziemi nadają różne wiadomości, tak różne częstotliwości fal radiowych z przestrzeni kosmicznej przenoszą różne informacje o środowisku i składzie chemicznym emitujących je źródeł. Odbiorniki ALMA Band 10 (787-950 GHz) rejestrują sygnały o największej jak dotąd częstotliwości.

Brett McGuire, chemik z National Radio Astronomy Observatory w Charlottesville w Wirginii wraz ze swoim zespołem obserwował NGC 6634I, obłok będący „żłobkiem” masywnych gwiazd, za pomocą japońskich odbiorników Band 10. NGC 6634I stanowi element Mgławicy Kocia Łapa znajdującej się 4300 lat świetlnych od Ziemi. NGC 6634I już wcześniej była obserwowana na tej częstotliwości przez Obserwatorium Kosmiczne Herschel. Jednak tam gdzie Herschel odkrył 65 linii emisyjnych, ALMA zarejestrował 695 takich linii. Związki chemiczne wykryte w kierunku NGC 6634I to m.in. metanol, etanol, metyloamina oraz glikoaldehyd.

Wyniki obserwacji opublikowano w periodyku naukowym Astrophysical Journal Letters.

Źródło: NAOJ