Dziś około godziny 21:00 czasu polskiego na Marsie ma wylądować misja NASA InSight, czyli pierwsza w historii misja poświęcona badaniom głębokiego wnętrza Marsa. Zbadanie wnętrza czerwonej planety umożliwiła polska firma Astronika, która zaprojektowała i wykonała mechanizm napędowy Kreta HP3, który wbije się na 5 metrów w marsjański grunt.

– Nasz udział w misji Insight potwierdził, że Astronika jest w pierwszej lidze producentów zaawansowanych technologicznie mechanizmów na misje planetarne. Cieszę się, że na 100-lecie niepodległości, dzięki nam ta malutka polska flaga wyląduje dzisiaj na Marsie – powiedział Bartosz Kędziora z Astroniki.

– Udział Astroniki w misji NASA Insight to ważny wkład Polski w badania kosmosu. Technologie, dzięki którym badamy kosmos często wydają się odległe, ale z czasem wkraczają w naszą codzienność. Bez wielu rozwiązań, które powstały z myślą o kosmosie dziś nie wyobrażamy sobie życia tu na Ziemi. Dlatego wspieramy polskie firmy i ich przedsięwzięcia w tym zakresie – podkreślała minister przedsiębiorczości i technologii Jadwiga Emilewicz.

Czy lądowanie się powiedzie?

InSight będzie lądował na półkuli północnej podczas marsjańskiej jesieni. O tej porze roku w poprzednich latach odnotowywano burze piaskowe rozwijające się do rozmiarów globalnych. Warto zaznaczyć, że tylko około 40% wszystkich misji wysłanych na Marsa zakończyło się sukcesem. Bardzo często do niepowodzeń dochodziło właśnie podczas lądowań. USA to jednak jedyny kraj, którego misje kiedykolwiek przetrwały lądowanie na Marsie, a inżynierowie Insight zbudowali bardzo solidny statek kosmiczny, który powinien wylądować bezpiecznie nawet podczas burzy piaskowej, więc mamy prawo liczyć na powodzenie.

Co istotne dla polskich inżynierów, jeśli lądowanie się powiedzie, to mechanizm Kreta rozpocznie pracę w styczniu 2019 i będzie przesyłał dane przez koleje miesiące, dostarczając nam informacji o historii powstawania czerwonej planety.

Udział Polski w misji Insight

W ramach misji na Marsa wysłany został bezzałogowy lądownik, który ma dokonać historycznego zbadania planety Mars. Jednym z trzech głównych urządzeń, które ze sobą zabrał jest HP3(Heat Flow and Physical Properties Package) – instrument do pomiaru strumienia ciepła z wnętrza planety. HPbędzie wykonywać pomiary za pomocą „Kreta” – zaawansowanego technologicznie próbnika, który zostanie wprowadzony na głębokość 5 m w grunt marsjański.

Wykonawcą mechanizmu wbijającego „Kreta”, jest polska firma Astronika, której inżynierowie sprawili, że polski przemysł kosmiczny znany jest w NASA z produkcji najlepszych na świecie urządzeń penetrujących na misje kosmiczne. Astronika jako koordynator procesu produkcyjnego urządzenia zaangażowała do podwykonawstwa kilka polskich ośrodków naukowych, m.in. Centrum Badań Kosmicznych PAN, Instytut Lotnictwa, Instytut Spawalnictwa, Politechnikę Łódzką i Politechnikę Warszawską.

Wykonany przez Astronikę mechanizm napędowy „Kreta” stał się wizytówką polskiej firmy i całego polskiego przemysłu kosmicznego. Jeden z najbardziej znanych w Polsce naukowców NASA, Artur Chmielewski, tak gratulował Polakom przygotowania urządzenia:

– Opracowanie przez Astronikę mechanizmu wbijającego instrumentu HP3 to doskonały przykład kształtowania się polskiej specjalizacji w przemyśle kosmicznym. Przy systemowym wsparciu ze strony państwa realizowanym w ramach Krajowego Programu Kosmicznego doświadczenie i potencjał zbudowane przez polskie podmioty m. in. w niszy robotyki kosmicznej pozwolą zająć im istotne miejsce na europejskim i światowym rynku kosmicznym – mówił dr hab. Grzegorz Brona, prezes Polskiej Agencji Kosmicznej.

Zbudowanie mechanizmu wbijającego „Kreta” nie jest jedynym sukcesem Polaków. Po raz pierwszy w historii przedstawiciel polskiej firmy jest tzw. „co-investigator” misji NASA. Jest nim Jerzy Grygorczuk z Astroniki, który zaprojektował wcześniej penetrator MUPUS dla misji Rosetta – pierwszej w historii ludzkości misji, której celem było lądowanie na komecie.

Wspólne oglądanie lądowania

Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii, Astronika i Polska Agencja Kosmiczna i zapraszają dzisiaj (26 listopada) do Centrum Nauki Kopernik na wystawę polskich mechanizmów kosmicznych oraz wspólne oglądanie lądowania misji Insight na Marsie.

Wystawa rozpoczyna się już o godzinie 15:00, natomiast na wspólne oglądanie transmisji z NASA w CNK zapraszamy od godziny 20:30.

BACKGROUNDER: Kosmiczny Listopad

Lądowanie misji Insight jest jednym z istotnych wydarzeń dla polskiego przemysłu kosmicznego, które mają miejsce w drugiej połowie listopada 2018 r. W tym czasie wyniesione zostaną na rakiecie Falcon 9 firmy SpaceX z Kalifornii na orbitę okołoziemską dwa satelity: polski PW-Sat2 i fińsko-polski ICEYE-X2 oraz satelita ESEO/S-50 realizowany pod auspicjami Europejskiej Agencji Kosmicznej, dla którego system telekomunikacji został przygotowany na Politechnice Wrocławskiej.

Również w drugiej połowie listopada 2018 r. na poligonie w Drawsku wystrzelono na wysokość 15 km prototypu rakiety suborbitalnej przygotowanej przez polskie przedsiębiorstwo SpaceForest – jednej z 2 rakiet konstruowanych w Polsce, która podczas lotów do granicy kosmosu może umożliwić w przyszłości testowanie technologii i prowadzenie badań w stanie mikrograwitacji.

Dobiegają końca negocjacje prowadzone przez Polską Agencję Kosmiczną w sprawie dołączenia Polski do Europejskiego Konsorcjum SST (Space Surveillance and Tracking). Członkostwo naszego kraju w konsorcjum umożliwi rodzimym podmiotom udział w przedsięwzięciach finansowanych ze środków Unii Europejskiej, których budżet w bieżącej perspektywie finansowej wyniesie prawie 100 mln euro.

PAK finalizuje również prace analityczne nad wynikami badania ankietowego dotyczącego zapotrzebowania polskiej administracji publicznej na wykorzystanie danych satelitarnych, zrealizowanego przez PAK w ramach projektu Sat4Envi.