Misja sondy Spectro-Photometer for the History of the Universe, Epoch of Reionization and Ices Explorer (SPHEREx) powinna rozpocząć się w 2023 roku. SPHEREx pomoże astronomom zrozumieć jak nasz wszechświat ewoluował i jak często w układach planetarnych naszej galaktyki występują składniki niezbędne do powstania życia. Źródło: Caltech

NASA wybrała nową misję kosmiczną, która pomoże astronomom zrozumieć zarówno jak nasz wszechświat ewoluował jak i to jak często składniki niezbędne do powstania życia występują w układach planetarnych naszej galaktyki.

Spectro-Photometer for the History of the Universe, Epoch of Reionization and Ices Explorer (SPHEREx) to planowana na dwa lata misja, której koszt zaplanowano na 242 miliony dolarów a start na 2023 rok.

„Bardzo cieszę się z wyboru tej misji” powiedział Jim Bridenstine, administrator NASA. „Nie tylko rozszerza ona naszą paletę misji kosmicznych, których celem jest odkrywanie tajemnic wszechświata, ale stanowi ona kluczowy element programu naukowego obejmującego misje kosmiczne wielu różnych rozmiarów”.

SPHEREx będzie badał niebo w zakresie optycznym jak i w bliskiej podczerwieni, która choć nie widoczna dla ludzkiego oka stanowi bardzo dobre narzędzie do poszukiwania rozwiązań wielu kosmicznych zagadek. Astronomowie w ramach misji SPHEREx będą zbierać informacje o ponad 300 milionach galaktyk, jak również ponad 100 milionach gwiazd w naszej własnej Drodze Mlecznej.

„Ta niesamowita misja pozwoli nam zebrać niesamowicie unikalne dane dla astronomów” mówi Thomas Zurbuchen, zastępca administratora Dyrektoratu Misji Naukowych NASA. „Otrzymamy niespotykaną dotychczas mapę galaktyk zawierającą 'ślady’ pierwszych chwil istnienia wszechświata. Co więcej, dowiemy się także co sprawiło, że wszechświat rozszerzył się tak szybko w ciągu mniej niż pierwszej nanosekundy po Wielkim Wybuchu”.

SPHEREx zbada setki milionów galaktyk, tych bliskich i tych dalekich. Promieniowanie wyemitowane przez część z nich potrzebowało 10 miliardów lat, aby dotrzeć do Ziemi. W Drodze Mlecznej natomiast SPHEREx będzie poszukiwał wody i związków organicznych – niezbędnych do powstania życia takiego jakie znamy – w gwiezdnych żłobkach, obszarach powstawania gwiazd z pyłu i gazu, oraz w dyskach wokół gwiazd, w których mogą powstawać nowe planety.

W trakcie każdych sześciu miesięcy, SPHEREx będzie dokonywał przeglądu całego nieba wykorzystując do tego technologie stosowane w satelitach krążących wokół Ziemi oraz Marsa. W ramach misji powstanie mapa całego nieba w 96 różnych pasmach promieniowania, znacząco przekraczających rozdzielczość barwną poprzednich map całego nieba. Sonda zidentyfikuje także cele bardziej szczegółowych badań, które prowadzone będą przez przyszłe misje takie jak: Kosmiczny Teleskop Jamesa Webba (JWST) czy Wide-Field Infrared Survey Telescope (WFIRST).