Wizja artystyczna stacji Gateway na orbicie wokół Księżyca. Źródło: ESA-K. Oldenburg

Partnerzy Międzynarodowej Stacji Kosmicznej zatwierdzili plany kontynuowania prac rozwojowych Gateway, stacji na orbicie wokół Księżyca, która będzie działała jako baza do wspierania zarówno robotów jak i astronautów badających powierzchnię Księżyca.

Rada nadzorująca zarządzanie stacją kosmiczną podkreśliła swoją nadzieję na to, że Gateway stanie się oszczędnym i stałym punktem na drodze do Księżyca i dalej.

Dzisiejsze ogłoszenie stanowi podsumowanie kilku lat intensywnych badań prowadzonych przez agencje kosmiczne, których wynikiem jest technicznie wykonywalny projekt. Budową stacji zajmą się europejskie kraje reprezentowane przez ESA, USA (NASA), Rosja (Roskosmos) oraz Japonia (JAXA).

„Przygotowujemy się już wspólnie do wysłania człowieka dalej niż kiedykolwiek w historii. Stacja Gateway na orbicie wokół Księżyca stanowi kolejny duży krok w załogowych badaniach kosmosu i pracujemy nad tym, aby Europa była uczestnikiem tych wysiłków” mówi David Parker z ESA.

Orion i europejski moduł serwisowy. Źródło: NASA/ESA/ATG Medialab

Budowany przez NASA statek Orion będzie transportował astronautów na pokład stacji Gateway. Orion napędzany jest przez ESM (Europejski moduł serwisowy), który będzie miał za zadanie ostatecznie wprowadzić statek załogowy na orbitę księżycową.

Prawie 50 lat po pierwszym załogowym lądowaniu na Księżycu, Gateway będzie stanowiła punkt dostępowy do powierzchni Księżyca dla robotów i astronautów. „W ten sposób powiększymy obecność ludzi w przestrzeni kosmicznej tysiąc razy dalej w porównaniu do dzisiejszej Międzynarodowej Stacji Kosmicznej” dodaje David Parker.

Gateway będzie stanowiła platformę do odkryć naukowych w dalszej przestrzeni kosmicznej i pozwoli na zdobycie cennego doświadczenia w zakresie wyzwań stojących przed przyszłymi załogowymi misjami kosmicznymi na Marsa.

Niemal 400 000 kilometrów od Ziemi, lokalizacja stacji pozwoli rewelacyjnie obserwować zarówno Ziemię jak i powierzchnię Księżyca.

Koncepcja stacji Gateway. Źródło: NASA/ESA

Kanada już potwierdziła chęć współpracy z NASA przy projekcie Gateway oraz dostawy zaawansowanych rozwiązań robotycznych. Tym samym Kanadyjska Agencja Kosmiczna stała się pierwszą agencją partnerską projektu.

Zaangażowanie ESA będzie potencjalnie polegało na dostawie modułu ESPRIT zapewniającego komunikację oraz tankowanie stacji Gateway oraz przestrzeń do przesyłu ładunków naukowych i cubesatów.

ESA rozważa także możliwość zaangażowania się w budowę modułu mieszkalnego przy współpracy z innymi partnerami.

Zbudowanie Gateway nie byłoby możliwe bez Międzynarodowej Stacji Kosmicznej. Po dwóch dekadach działania na orbicie i solidnego partnerstwa na Ziemi, stacja kosmiczna jest największym na świecie programem współpracy w zakresie nauki i technologii.