This composite image of the moon using Clementine data from 1994 is the view we are most likely to see when the moon is full. Credit: NASA To learn about NASA’s LRO project go to: http://www.nasa.gov/mission_pages/LRO/main/index.html NASA Goddard Space Flight Center contributes to NASA’s mission through four scientific endeavors: Earth Science, Heliophysics, Solar System Exploration, and Astrophysics. Goddard plays a leading role in NASA’s endeavors by providing compelling scientific knowledge to advance the Agency’s mission. Follow us on Twitter Join us on Facebook

NASA wybrała dziewięć zespołów naukowych, które będą analizowały próbki księżycowe, które są przechowywane nietknięte od niemal 50 lat. Na badania przeznaczono 8 milionów dolarów.

11 grudnia 1972 roku – astronauta Harrison H. Schmitt zbiera próbki gruntu księżycowego w trakcie spaceru księżycowego (EVA) w ramach misji Apollo 17 w miejscu lądowania Taurus-Littrow. Źródło: Eugene A. Cernan, dowódca misji Apollo 17

„Badając te niezwykle cenne próbki skał z Księżyca po raz pierwszy, nowe pokolenie naukowców rozszerzy naszą wiedzę o naszym najbliższym sąsiedzie i przygotuje nas na nową erę badania Księżyca i dalszych rejonów Układu Słonecznego” mówi Thomas Zurbuchen, zastępca administratora Dyrektoratu Misji Naukowych NASA w Waszyngtonie. „W ramach badań do najlepszych laboratoriów na świecie trafią nowe i unikatowe próbki skał księżycowych”.

Sześć z dziewięciu zespołów zbada jedną z trzech wciąż nietkniętych próbek księżycowych przywiezionych na Ziemię w ramach misji Apollo 15, 16 i 17, a które nigdy nie zostały wystawione na działanie atmosfery ziemskiej. Ta konkretna próbka dotarła na Ziemię w próżniowym pojemniku zamkniętym szczelnie na Księżycu przez astronautów Harrisona Schmitta i Gene’a Cernana w 1972 roku w ramach misji Apollo 17.

Próbka z misji Apollo 17 składa się z 800 gramów materii, wciąż zamkniętych w tubie, która została wbita w regolit na powierzchni Księżyca, aby pobrać rdzeń. Taki rdzeń pozwala zachować nie tylko skały, ale także dane stratygraficzne spod powierzchni, dzięki czemu naukowcy będą w stanie w laboratorium badań warstwy skał dokładnie tak jak ułożone one były na Księżycu. Rdzeń przechowywany jest w NASA Johnson Space Center w Houston w Teksasie od grudnia 1972 roku.

Pozostałe zespoły będą badały próbki, które także zostały specjalnie do tego przygotowane. Część z nich pochodzi z misji Apollo 17 i po dotarciu na Ziemię zostały zamrożone, a część z misji Apollo 15 – te próbki z kolei przechowywane są w helu od 1971 roku.

NASA zebrała próbki gruntu tylko w kilku miejscach na Księżycu, ale dane zebrane z orbity wskazują, że Księżyc jest obiektem ze złożoną geologią. Z orbity naukowcy zidentyfikowali także typy skał i minerałów, których nie ma w próbkach przywiezionych na Ziemię w ramach misji Apollo.

„Przywiezione z Księżyca próbki stanowią doskonałą inwestycję na przyszłość. Próbki te świadomie zostały zachowane tak, abyśmy byli w stanie wykorzystać dzisiejszą zaawansowaną i wyrafinowaną technologię, aby odpowiedzieć na pytania, których nikt jeszcze nie zadawał 50 lat temu” mówi Lori Glaze z Planetary Science Division w Waszyngtonie.

Teraz naukowcy ze wszystkich zespołów zajmą się określeniem w jaki sposób najlepiej otworzyć próbki, aby uniknąć zanieczyszczenia i możliwie najlepiej wykorzystać je do uzyskania wartościowych danych naukowych.