Astrofizycy Szabolcs Marka z Uniwersytetu Columbia oraz Imre Bartos z Uniwersytetu Florydy zidentyfikowali zderzenie dwóch gwiazd neutronowych 4,6 miliarda lat temu jako źródło części materii na Ziemi.

W tym jednym kosmicznym zderzeniu, do którego doszło blisko Układu Słonecznego, powstało 0,3% najcięższych pierwiastków na Ziemi, w tym złota, platyny i uranu, twierdzą naukowcy w najnowszym artykule, który ukazał się 2 maja w periodyku Nature.

„Oznacza to, że w każdym z nas jest jakaś część tych pierwiastków, najczęściej w formie jodu, która jest niezwykle istotna dla życia”, mówi Bartos. „Twoja obrączka ślubna, która jest oznaką głębokich więzi między ludźmi, może łączyć nas także z kosmiczną przeszłością z czasów przed powstaniem ludzkości, a nawet przed powstaniem Układu Słonecznego. Jakieś 10 miligramów tej obrączki mogło powstać 4,6 miliarda lat temu”.

„Meteoryty powstałe we wczesnym Układzie Słonecznym posiadają śladowe ilości radioaktywnych izotopów”” mówi Bartos. „Gdy te izotopy ulegają rozpadowi, działają jak zegary, które można wykorzystać do zmierzenia kiedy one powstały” mówi Marka.

Aby dojść do swoich wniosków, Bartos i Marka porównali skład chemiczny meteorytów z numerycznymi symulacjami Drogi Mlecznej. Badacze odkryli, że w naszym otoczeniu 100 milionów lat przed uformowaniem się Ziemi, mogło dojść do zderzenia gwiazd neutronowych, jakieś 1000 lat świetlnych od gazu, z którego z czasem uformował się Układ Słoneczny.

Sama Droga Mleczna ma średnicę około 100 000 lat świetlnych czyli 100 razy większą od odległości dzielącej kolizję od kolebki Ziemi. „Gdyby do takiego samego zdarzenia doszło dzisiaj w podobnej odległości, wyemitowane w nim promieniowanie mogłoby przyćmić całe nocne niebo” mówi Marka.

Gdyby do takiego samego zdarzenia doszło dzisiaj w podobnej odległości, wyemitowane w nim promieniowanie mogłoby przyćmić całe nocne niebo – mówi Marka. Źródło: Szabolcs Marka

Badacze uważają, że ich badania stanowią wgląd w unikalne, istotne zdarzenie w naszej historii. „Uzyskane przez nas wyniki rzucają nowe światło na procesy zaangażowane w powstawanie i skład chemiczny Układu Słonecznego i mogą stanowić początek nowej dziedziny badań w wielu różnych dyscyplinach naukowych, takich jak chemia, biologia i geologia” dodaje Bartos.

„Nasze wyniki dotykają najbardziej fundamentalnych kwestii: skąd się wzięliśmy i dokąd zmierzamy? Trudno opisać nasze emocje w momencie kiedy uświadomiliśmy sobie co odkryliśmy i co to znaczy dla naszych dalszych poszukiwań wyjaśnienia naszego miejsca we wszechświecie” mówi Marka.

Źródło: Columbia University