Pierwsza w historii odkryta kometa spoza Układu Słonecznego została sfotografowana w Obserwatorium Gemini. Zdjęcie nowo odkrytego obiektu nazwane C/2019 Q4 (Borisov) zostało wykonane w nocy z 9 na 10 września za pomocą instrumentu Gemini Multi-Object Spectrograph zainstalowanego na teleskopie Gemini North na szczycie Mauna Kea na Hawajach.

„Wykonanie zdjęcia było możliwe dzięki zdolności teleskopu ~Gemini do szybkiej zmiany między obserwowanymi obiektami, przez co może on obserwować obiekty, które są widoczne bardzo krótko” mówi Andrew Stephens z Obserwatorium Gemini, który koordynuje obserwacje. „Niemniej jednak, w tym przypadku musieliśmy się naprawdę spieszyć. Szczegóły do obserwacji otrzymaliśmy o 3:00 w nocy, a obiekt obserwowaliśmy już o 4:45!”

Zdjęcie przedstawia bardzo wyraźny ogon, wskazujący na odgazowanie, proces definiujący obiekty kometarne. To pierwszy taki obiekt międzygwiezdny w naszym układzie planetarny, który charakteryzuje się warkoczem kometarnym. Poza tym przypadkiem, jedynym zbadanym przez nas obiektem międzygwiezdnym jest Oumuamua, wydłużona planetoida, która nie wykazywała oznak odgazowania.

Zdjęcia wykonane w Obserwatorium Gemini wykonano w dwóch filtrach, a następnie połączono tworząc zdjęcie kolorowe. Obserwacje prowadzili Piotr Guzik i Michał Drahus z Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie.

C/2019 Q4 aktualnie znajduje się na niebie blisko Słońca, przez co obserwacje tego obiektu są niezwykle trudne z uwagi na blask poświaty słonecznej. Hiperboliczna trajektoria lotu komety, która jest dowodem na jej pozasłoneczne pochodzenie, pozwoli nam obserwować C/2019 Q4 w nieco lepszym miejscu na niebie w nadchodzących miesiącach.

C/2019 Q4 jako pierwszy, 30 sierpnia 2019 roku dostrzegł amator astronomii z Rosji Gienadij Borisov.

Źródło: Gemini Observatory