Wiele z najciekawszych galaktyk we wszechświecie to galaktyki niesamowicie duże, bliskie, masywne, jasne lub po prostu piękne. Często mają one za sobą nietypową lub intrygującą historię i budowę. Niemniej jednak we wszechświecie mamy różnego typu galaktyki – czego dowodzi powyższe zdjęcie galaktyki Messier 110 wykonane za pomocą Kosmicznego Teleskopu Hubble’a.

Messier 110 może nie wyglądać zbyt szczególnie, ale jest fascynującym bliskim sąsiadem naszej galaktyki Drogi Mlecznej. M110 należy do Grupy Lokalnej, zbioru galaktyk składającego się z Drogi Mlecznej i kilkudziesięciu najbliższych galaktyk. Messier 110 to jedna z wielu galaktyk satelitarnych krążących wokół Galaktyki Andromedy, najbliższej nam dużej galaktyki, sklasyfikowana jako karłowata galaktyka eliptyczna, co oznacza, że ma jednorodną, niemal pozbawioną cech charakterystycznych budowę. Galaktyki eliptyczne nie mają ramion ani znaczących zagęszczeń gwiazdotwórczych, czyli cech charakterystycznych dla galaktyk spiralnych. Karłowate galaktyki eliptyczne występują dość powszechnie w grupach i gromadach galaktyk, często będąc satelitami większych galaktyk.

Ponieważ brakuje w nich gwiezdnych żłobków i zawierają one głównie stare gwiazdy, galaktyki eliptyczne często uważane są za „martwe” w porównaniu do swoich spiralnych odpowiedniczek. Niemniej jednak astronomom udało się dostrzec oznaki populacji młodych, błękitnych gwiazd w centrum Messier 110, która wskazuje, że ta konkretna karłowata galaktyka eliptyczna nie jest taka martwa, jakbyśmy się spodziewali.

Messier 110 to galaktyka o promieniu około 8500 lat świetlnych, oddalona od nas o 2,6 miliona lat świetlnych.

Źródło: NASA Goddard Space Flight Center