Poświata Drogi Mlecznej – naszej galaktyki widzianej od strony krawędzi – przecina morze gwiazd na nowej mozaice przedstawiającej niebo południowe, stworzonej w oparciu o rok obserwacji wykonanych za pomocą satelity TESS. Mozaikę stworzono z 208 zdjęć wykonanych przez TESS w trakcie pierwszego roku operacji naukowych TESS, który minął 18 lipca.

„Analiza danych z TESS skupia się na poszczególnych gwiazdach i planetach, ale chciałem zrobić krok w tył i pokazać na mozaice wszystko na raz, podkreślając spektakularny widok na całe niebo, które obserwuje dla nas TESS” mówi Ethan Kruse, badacz z NASA Goddard Space Flight Center w Greenbelt.

Na obszarze przedstawionym na mozaice TESS odkrył 29 egzoplanet i ponad 1000 kolejnych kandydatek na planety, które aktualnie są analizowane przez badaczy.

TESS podzielił południowe niebo na 13 sektorów i obserwował każdy z nich przez niemal a miesiąc, wykorzystując do tego cztery kamery, na które składa się 16 układów CCD. Co ciekawe, TESS rejestruje obraz całego sektora nieba co 30 minut w ramach poszukiwania tranzytów egzoplanetarnych. Do tranzytu dochodzi gdy planeta przechodzi na tle tarczy swojej gwiazdy macierzystej, powodując okresowe spadki jej jasności. W trakcie pierwszego roku pracy satelity, każdy z układów CCD wykonał 15 347 zdjęć. Zdjęcia te stanowią zaledwie część ponad 20 TB danych przesłanych na Ziemię przez TESS.

Oprócz odkrywania egzoplanet, TESS sfotografował jedną z komet w Układzie Słonecznym, śledził ewolucję licznych eksplozji supernowych a nawet zarejestrował rozbłysk z gwiazdy rozrywanej przez supermasywną czarną dziurę. Po zakończeniu przeglądu nieba południowego, TESS zwrócił się ku niebu północnemu rozpoczynając rok obserwacji tej części wszechświata.

Źródło: NASA Goddard Space Flight Center