Źródło: ESA/Hubble & NASA, L. Ho

NGC 5364 to prawdziwa galaktyka spiralna, taka która mogłaby być wzorcem dla innych. Na takie określenie zasługuje zaledwie 10% wszystkich galaktyk spiralnych. Podczas gdy wszystkie galaktyki spiralne mają mniej więcej taką samą budowę, to jednak mają swoje dodatkowe cechy charakterystyczne: jedne są nieregularne, inne mają osobliwie ukształtowane ramiona, jeszcze inne mają poprzeczki przecinające ich jądro. Jedne są olbrzymie i jasne, inne ciemne i małe. Jednak galaktyki takie jak NGC 5364 na swój sposób są archetypem galaktyk spiralnych. Dobrze widać w nich ramiona, które spiralnie wychodzą z centrum galaktyki i rozwijają się ku zewnętrznej krawędzi.

Mimo to, NGC 5364 nie jest idealna. Jej ramiona są asymetryczne w porównaniu do innych galaktyk spiralnych – prawdopodobnie jest to skutek interakcji grawitacyjnych z sąsiadującą z nią galaktyką. Obie galaktyki oddziałują na siebie, co prowadzi do odkształceń każdej z nich.

Zdjęcie zostało wykonane za pomocą kamery ACS zainstalowanej na pokładzie Kosmicznego Teleskopu Hubble’a.

Źródło: Goddard Space Flight Center