SN 1987A to był koniec życia nietypowego niebieskiego nadolbrzyma

This illustration demonstrates the two ways that blue stragglers — or "rejuvenated" stars — in globular clusters form. The upper illustration shows the collision model where two low-mass stars in an overcrowded environment experience a head-on collision, combining their fuel and mass and to form a single hot star. The lower illustration depicts the "vampire" model consisting of a pair of stars that undergo a transformation, with the lower-mass star draining its larger-mass companion of hydrogen that fuels its rebirth.

Supernowa, która eksplodowała w jednej z pobliskich galaktyk, mogła oznaczać koniec niebieskiego nadolbrzyma, który powstał z połączenia się dwóch gwiazd. Według astrofizyków z RIKEN, asymetryczność eksplozji może wskazać nam miejsce, w którym powinniśmy poszukiwać gwiazdy neutronowej powstałej w eksplozji.

Eksplozja supernowej typu II ma miejsce, gdy jądro masywnej gwiazdy nie jest już w stanie opierać się grawitacji, dochodzi do zapadnięcia się jądra, co z kolei powoduje gwałtowną eksplozję, w której odrzucone zostają zewnętrze warstwy gwiazdy. Po jądrze natomiast pozostaje albo gwiazda neutronowa, albo czara dziura.

Czytaj dalej na portalu Spider’s Web

Radek Kosarzycki

Popularyzator astronomii. Kulturalny cham. Od 2015 r. codziennie pisze i mówi o kosmosie na Pulsie Kosmosu. Od 2020 r. pisze o kosmosie także na najlepszym polskim portalu technologicznym Spider's Web.