Filary stworzenia w podczerwieni

The NASA/ESA Hubble Space Telescope has revisited one of its most iconic and popular images: the Eagle Nebula’s Pillars of Creation. This image shows the pillars as seen in infrared light, allowing it to pierce through obscuring dust and gas and unveil a more unfamiliar — but just as amazing — view of the pillars. In this ethereal view the entire frame is peppered with bright stars and baby stars are revealed being formed within the pillars themselves. The ghostly outlines of the pillars seem much more delicate, and are silhouetted against an eerie blue haze. Hubble also captured the pillars in visible light.

W toku ewolucji ludzkie oczy powstały po to, aby pomóc nam uchronić się przed wilkiem, tygrysem czy czymkolwiek innym co nas chciało wyeliminować, a nie po to, aby obserwować wszechświat.

Z tego tez powodu nasze oczy wrażliwe są na jedynie wąski zakres widma elektromagnetycznego – promieniowanie widzialne. Całej reszty jednak nie widzimy.

Powyższe zdjęcie wykonane za pomocą Kosmicznego Teleskopu Hubble’a przedstawia Filary Stworzenia znajdujące się w Mgławicy Orzeł.

Zdjęcie zostało wykonane w zakresie promieniowania podczerwonego, które przenika przez pył i gaz i pozwala nam zobaczyć filary w zupełnie nowym świetle.

Cały kadr wypełniony jest jasnymi gwiazdami oraz młodymi gwiazdami, które dopiero powstają w samych filarach, a których nie widać na zdjęciach wykonanych w zakresie widzialnym, takich jak poniżej.

Radek Kosarzycki

Popularyzator astronomii. Kulturalny cham. Od 2015 r. codziennie pisze i mówi o kosmosie na Pulsie Kosmosu. Od 2020 r. pisze o kosmosie także na najlepszym polskim portalu technologicznym Spider's Web.