Źródło: Masten Space Systems

NASA oraz Masten Space System ogłosiły, że w ramach programu Commercial Lunar Payload Sevices, do końca 2022 r. Masten dostarczy na powierzchnię Księżyca zestaw instrumentów naukowych sponsorowanych przez NASA.

Oprócz ładunków komercyjnych lądownik księżycowy XL-1 dostarczy w pobliże południowego bieguna Księżyca dziewięć eksperymentów mających na celu zademonstrowanie możliwości naukowych i technologicznych. Celem tych eksperymentów jest zebranie zlokalizowanych danych z obszaru biegunowego, które pozwolą na realizację załogowych misji księżycowych w ramach programu Artemis.

W ramach podpisanej umowy Masten będzie zapewniał obsługę ładunków komercyjnych między Ziemią a Księżycem dla wszystkich ładunków sponsorowanych przez NASA. Oznacza to wszelkie operacje zwiazane z rakietą, lądowiskiem, kapsułami, projektowaniem i analizą misji lądownika, systemami naziemnymi, integracją ładunku i operacjami realizowanymi już po lądowaniu.

Stworzony przez Masten lądownik księżycowy XL-1 oparty jest na ponad dekadzie doświadczenia z technologią pionowych startów i lądowań – mówi David Masten, założyciel i CTO firmy. Jesteśmy niezmiernie wdzięczni swoim partnerom i klientom dla których wykonaliśmy setki udanych lądowań. Nasze doświadczenie pozwoliło nam opracować technologię opadania i lądowania, która zapewni nam precyzyjne i bezpieczne lądowania na innych ciałach niebieskich.

XL-1 jest bezpośrednim następcą lądowników Xombie oraz Xoie, które w 2009 r. wygrały NASA Centennial Northrop Grumman Lunar Lander X-Prize Challenge.

Poza 80 kilogramami ładunków NASA, XL-1 będzie mógł zabrać na Księżyc jeszcze kilkaset kilogramów dodatkowego ładunku, dzięki czemu może posłużyć do transportu instrumentów dla przedstawicieli przemysłu, agencji rządowych i naukowców.