Na pierwszy rzut oka bohaterem tego zdjęcia wykonanego za pomocą Kosmicznego Teleskopu Hubble’a jest zwykła galaktyka spiralna, w której widać dwa ramiona wychodzące z centralnie umieszczonej poprzeczki składającej się z gwiazd i materii przecinającej centrum galaktyki. W rzeczywistości jednak w ramionach spiralnych są kolejne pierścienie: spirale wewnątrz spirali.

Tego rodzaju morfologię określa się mianem struktury wielopierścieniowej. Jak sama nazwa wskazuje, galaktyka NGC 2273 składa się z wewnętrznego pierścienia i dwóch zewnętrznych pseudo-pierścieni.

To właśnie te wyraźne pierścienie należą do rzadkości, a tym samym sprawiają, że NGC 2273 nie jest galaktyką typową.

Pierścienie powstają gdy ramiona spiralne galaktyki zawijają się wokół całej galaktyki i niemal na siebie zachodzą.

Dwa pseudopierścienie NGC 2273 zbudowane są z dwóch par łączących się ze sobą ramion spiralnych. Wewnętrzny pierścień złożony jest z dwóch łuków znajdujących się bliżej centrum galaktyki.

NGC 2273 jest ciekawa nie tylko z powodu tych pierścieni. Jest to także galaktyka Seyfera czyli galaktyka z ekstremalnie jasnym centrum.

Centrum takiej galaktyki, zasilane przez supermasywną czarną dziurę, może świecić tak jasno, że swym blaskiem przyćmiewa całą galaktykę taką jak Droga Mleczna.

Źródło: NASA Goddard Space Flight Center