Skąd się wzięły planetoidy Bennu i Ryugu i ich charakterystyczny kształt? Międzynarodowy zespół badawczy kierowany przez Patricka Michela z CNRS oraz Ronalda-Louisa Ballouza z Uniwersytetu w Arizonie zaproponował własną odpowiedź na to pytanie w artykule naukowym opublikowanym na łamach Nature Communications.

Symulacje numeryczne licznych procesów rozerwania dużych planetoid, jakie zachodzą w pasie planetoid między orbitami marsa i Jowisza wskazują, że w trakcie takich zdarzeń powstałe fragmenty planetoidy ponownie się ze sobą łączą w swego rodzaju skupiska, które z czasem przyjmują właśnie taki kształt jak te dwie planetoidy.

Symulacje wykazują, że Bennu i Ryugu mogły powstać w procesie rozerwania tej samej planetoidy macierzystej. Naukowcy uważają, że właściwości obu planetoid wskazują, że mogą one bezpośrednio pochodzić z rozerwania jednej planetoidy macierzystej.

Analiza próbek materii z powierzchni Ryugu i Bennu, które zostaną dostarczone na Ziemię przez japońską sondę Hayabusa2 oraz amerykańską sondę OSIRIS-REx pozwoli naukowcom zweryfikować tę hipotezę, za pomocą precyzyjnych pomiarów ich składu chemicznego oraz gdy uda się ustalić moment ich powstania.