Miały powstać gwiazdy, a powstały planety

Badacze z Uniwersytetu w Bern odkryli interesujący układ dwóch młodych planet krążących wokół wspólnego środka masy. Choć oba obiekty wyglądają jak egzoplanety, powstały w ten sam sposób, w który powstają gwiazdy. Może to oznaczać, że czasami procesy gwiazdotwórcze prowadzą do powstawania planet swobodnych pozbawionych własnych gwiazd.

Oddalony od nas układ Oph 98 składa się z dwóch obiektów oddalonych od siebie o 200 jednostek astronomicznych. Masywniejszy z nich to młody brązowy karzeł o masie 15 mas Jowisza. Jego towarzyszem jest natomiast Oph 98 B, którego masa jest „jedyni” 8 razy większa od masy Jowisza.

Astronomowie szacują, że oba obiekty znajdujące się w gwiazdozbiorze Wężownika mają zaledwie po 3 miliony lat co oznacza, że są właściwie noworodkami w skali kosmicznej.

Więcej informacji TUTAJ

Pierwsze próbki księżycowe od czterech dekad już na Ziemi

Chińskie media poinformowały w środę wieczorem, że próbki gruntu księżycowego pobrane dwa tygodnie temu z powierzchni Oceanu Burz wróciły już na Ziemię i bezpiecznie wylądowały w Mongolii Wewnętrznej.

W ten sposób Chiny stały się trzecim krajem na świecie, któremu udała się realizacja takiej misji. Wcześniej kamienie księżycowe przywieźli na Ziemię tylko Amerykanie i Rosjanie.

Uuu, radiowy sygnał z egzoplanety?

Międzynarodowy zespół naukowców z Uniwersytetu Cornell zarejestrował za pomocą sieci radioteleskopów \ błyski promieniowania radiowego pochodzące z gwiazdozbioru Wolarza. Mogą to być pierwsze sygnały radiowe pochodzące z egzoplanety.

Sygnał pochodzi z oddalonego od Ziemi o 51 lat świetlnych układu Tau Bootes składającego się z gwiazdy podwójnej oraz egzoplanety. Naukowcy podejrzewają, że źródło sygnału znajduje się na planecie. Do takiego wniosku doszli badając siłę i polaryzację sygnału radiowego oraz pola magnetycznego planety.

Więcej tutaj.

W załodze misji Artemis II znajdzie się Kanadyjczyk

NASA oraz kanadyjska agencja kosmiczna CSA podpisały umowę dotyczącą współpracy przy budowie stacji Gateway na orbicie okołoksiężycowej. W ramach umowy – jak można się domyślać – Kanadyjczycy dostarczą na stację swoje sprawdzone rozwiązanie -robotyczne ramię Canadarm w nowej wersji Canadarm3.

Jednocześnie, zupełnie przy okazji NASA zapewni sąsiadom z północy dwa miejsca dla astronautów – jedno w misji do stacji Gateway i jedno w misji Artemis II. W ramach tej drugiej załoga znajdująca się na pokładzie statku Orion dokona oblotu Księżyca bez lądowania.

Więcej informacji tutaj.